Filmrecensie Temblores

Een uniek inkijkje in de kerkelijke maatregelen tegen homoseksualiteit

Pablo (Juan Pablo Olyslager) moet kiezen tussen de oude wereld, met zijn vrouw en kinderen, of de nieuwe wereld, met zijn vriend Francisco. Beeld x

Temblores
Regie Jayro Bustamante.
Met: Juan Pablo Olyslager en Mauricio Armas Zebadúa.
★★★★★

Pablo is opgegroeid als telg van een rijke, religieuze familie uit Guatemala-Stad. Het is een veertiger die zijn leven ogenschijnlijk op orde heeft. Pablo verdient goed als consultant en is getrouwd met een bloedmooie vrouw met wie hij twee schattige kinderen heeft. Ze bewonen een landhuis even buiten de stad, een huis waar bedienden het tafelzilver poetsen.

Maar er is iets op tilt, dat merk je aan de aardbeving waarmee ‘Temblores’ (bevingen) begint. Niet alleen de aarde beeft, maar ook Pablo’s bestaan, nadat duidelijk is geworden dat hij een vriend heeft.

Meesterlijk ontvouwt de jonge, Guatemalteekse regisseur Jayro Bustamante de worsteling van de homoseksuele man in de oerconservatieve, christelijke gemeenschap waar zijn familie deel van uitmaakt. Homoseksualiteit wordt er gezien als een ziekte. “Doe je iets om te genezen?”, vraagt zijn vrouw. “Ik weet dat je van binnen niet zo bent.” Ook Pablo’s moeder is ervan overtuigd dat het een bevlieging is. “Als je oprecht berouw toont, zal God je vergeven.”

Maar Pablo is verliefd op Francisco die in de stad woont en feestjes geeft voor zijn homoseksuele en lesbische vrienden. Heel mooi laat Bustamante het verschil zien tussen de oude wereld waar Pablo vandaan komt en de nieuwe wereld die hij via Francisco heeft leren kennen. Francisco is een enorme gangmaker die als masseur in een massagesalon werkt. Hij weet dat homoseksualiteit niet verboden is in Guatemala, maar ook dat hij voorzichtig moet zijn. Misdaden tegen homoseksuelen zijn algemeen geaccepteerd. Je ziet het als hij op een dag bont en blauw geslagen thuis komt.

Libido

Pablo wordt ondertussen het huis uitgegooid en ontslagen. Ook mag hij van de rechter zijn kinderen niet meer zien. En het is de kerk die op dat moment inspeelt op zijn vertwijfeling. De kerk biedt hem werk, en een ‘genezingsproces’.

Bustamante, die voor zijn film zelf op onderzoek uitging en zich een tijdje aansloot bij de Evangelische Kerk, laat zien wat die ‘genezing’ inhoudt. Pablo wordt op een mysterieus Chileens dieet gezet dat zijn libido moet onderdrukken. Ook krijgt hij injecties onder zijn ballen. De film geeft daarmee een uniek inkijkje in de kerkelijke maatregelen tegen homoseksualiteit. De schellen vallen je gewoon van de ogen.

Het is een soort kruising tussen een gevangenis en een afkickkliniek waarin Pablo via de kerk belandt. En in de verte klinkt als een mantra het gebed van zijn moeder: “We vragen u, Heer, deze vleselijke lust te temmen.” Bustamante toont de enorme invloed van de kerk op het persoonlijke leven, en hoe een vertwijfelde, homoseksuele man de gevangene kan worden van een moraal die gedicteerd wordt door een machtig, religieus instituut.

Bustamante, die zo’n beetje in zijn eentje de Guatemalteekse cinema vertegenwoordigt op het wereldtoneel, heeft maar één of twee prachtige shots nodig van de mannen, verstrengeld in elkaars armen, naakt en weerloos, om hun diepe liefde te tonen.

Lees ook:

Een interessant taboe, homoliefde in het profvoetbal

James Ivory’s filmklassieker ‘Maurice’, (1987) over de grote onmogelijke liefde tussen twee studenten, blijkt gloeiend actueel. Kijk maar naar het nieuwe drama ‘Mario’ over twee verliefde voetballers.

Movies that Matter: Homo zijn in tijden van IS

Ze vluchtten uit Syrië vanwege de oorlog, maar ook in Turkije zijn ze niet echt veilig: jonge, homoseksuele mannen. Ze doen mee aan de verkiezing van Mr. Gay Syria, maar die moet in het geheim worden voorbereid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden