null Beeld Anita Huisman
Beeld Anita Huisman

Boekrecensies

Een streetwise Van 't Reve, Paul Cleave smaakt naar meer: dit zijn de boekrecensies van deze week

Hieronder een overzicht van de boeken die de Trouw-redactie deze week bespreekt. Lees ook ons overzicht van de beste literaire debuten van het afgelopen half jaar en het interview met schrijfster Susan Cain.

Redactie Trouw

Spannend, streetwise, maar ook oppervlakkig is de nieuwe roman van Jonathan van het Reve

Kan Jonathan van het Reve (1983), kleinzoon van de grote Karel van het Reve en dus achterneef van de nog grotere Gerard van het Reve, schrijven? Zeker kan hij dat, maar vergeet de literaire Reve-associatie, hier is iemand aan het woord die vooral veel aan hard-boiled Amerikaanse literatuur heeft ­gehad en aan stevig satirische kost, en die het vooral moet hebben van het spannende streetwise verhaal met een hoog straattaal-­gehalte.

Fidelio leeft nog is een lekker leesbare, vlotgeschreven satire op een actueel ­thema, terrorisme en hoe de media daarmee omgaan. Lees hier de volledige recensie.

null Beeld -
Beeld -

Lieke Noorman schetst pakkend portret van drie generaties en hun geworstel met geld – altijd weer dat geld

Wat is het verhaal achter het mysterieuze leven van de uit Zutphen afkomstige Foppe, de opa van Lieke Noorman? Haar moeder Willy doet het beetje bij beetje uit de doeken. Het ging om geld. Boekhouder bij de Spaarbank Foppe Lawerman belegde met geleende bedragen. Hij verloor grote sommen op de beurs, waarna hij de halve ­IJsselregio achter zich aan kreeg. Meer dan eens deed hij een greep in de kas van zijn werkgever. ­Anderhalf jaar ging hij voor zijn malversaties het gevang in.

Zo minutieus als Noorman in Gehannes de gangen van haar grootvader nagaat, zo nauwkeurig onderzoekt ze ook hoe het misging met het hout, of de zaak wel koosjer is en wie de mensen zijn die zich evenals Noorman lieten inpalmen.

Het aardige van Noormans boek is dat het laat zien dat niemand eendimensionaal is. Opa Foppe was niet alleen de onbetrouwbare speler, de gokker met een waslijst aan schulden, waardoor er geen geld over was voor de huur of de verwarming. Nee, hij was ook de goedzak die welwillend een dakloze mee naar huis nam en de zwerver een maaltijd en schone kleren gaf.

En dan moeder Willy. Zij leest zelfgenoegzaam hoe Nescio en Elsschot gehakt maakten van de dorre burgermannetjes met hun goedgevulde bankrekeningen, maar na de dood van haar man kan ze dankzij zijn aandelenpakket toch maar mooi de vermolmde kozijnen van haar huisje laten vervangen. Lees hier de volledige recensie.

null Beeld -
Beeld -

Jacques Hermus spit in de geschiedenis van de eetbare tuin

Sinds mensenheugenis wroet de mens in de aarde, zaait groenten en kruiden, plant knollen. Allemaal met één doel: oogst. Voor het boek Oogsttuinen heeft Jacques Hermus uitgebreid gespit in de geschiedenis van alle mogelijke soorten tuinen die een eetbare opbrengst kunnen opleveren, van moestuinen tot wijngaarden, en alles daartussen.

Dit is geen praktisch boek voor de moestuinier, want tips staan er niet in. Ook geen kookboek voor de thuiskok, want recepten ontbreken eveneens. En toch kun je het zo gek niet verzinnen of het komt aan bod. Van de allereerste Nederlandse tuinboeken tot de betekenis van groente op oude schilderijen. Verrassende ontwikkelingen, zoals de teelt van zilte groente op de Wadden en Nederlandse wijngaarden. Lees hier de hele recensie.

Meeslepende thriller van Paul Cleave smaakt naar meer

De zevenjarige Zack is zo’n kind dat leraren doet verzuchten: ik snap niet hoe zij hem overleven. Met ‘zij’ bedoelen ze dan Zacks ouders, Cameron en Lisa Murdoch, een succesvol echtpaar dat samen thrillers schrijft. Na een dramatische dag met zijn vader op de kermis krijgt Zack een van zijn aanvallen en roept dat hij gaat weglopen. ‘Neem dan wel kleren mee’, roept de vader doodmoe.

De volgende morgen blijkt Zack inderdaad verdwenen uit zijn slaapkamertje. Maar weggelopen? Onder het raam wordt een afdruk van een mannenschoen gevonden.

Nieuw-Zeelander Paul Cleave beschrijft niet alleen fraai de ontreddering van de ouders, maar ook de ophef op sociale media. Het beroemde thriller-­echtpaar heeft meer dan eens tijdens interviews vrolijk gezegd dat ‘niemand zo goed met een misdaad weg zou kunnen komen als wij’. Voor hun huis verzamelt zich een woedende menigte die de ouders als schuldigen ziet. Lisa verwijt ­Cameron de ruzie met Zack en vertrekt. Alleen achtergebleven moet Cameron zichzelf bij ­elkaar rapen en doen waar hij goed in is: de verdwijning van zijn zoon behandelen alsof het een thriller is. Wat zou de detective denken?

Na lezing van deze vaardig geschreven, meeslepende thriller vraag je je alleen nog maar af: waarom zijn nog niet alle boeken van Paul Cleave in vertaling verschenen? Lees hier de volledige recensie.

null Beeld

Cartoonist Tom Gauld roept in zijn eerste kinderboek een eigenzinnige sprookjeswereld op

Als cartoonist maakte de Schot Tom Gauld naam met zijn cultural cartoons in The Guardian, maar zijn eerste kinderboek mag er ook zijn. Het is een absurd sprookje met een droogkomische ondertoon. Lees hier de hele recensie.

Marco Kunst treedt met ijzersterk youngadultboek in de voetsporen van John Green

Telkens weer ziet Mylo (16) de verbaasde blik van zijn beste vriend Mees voor zich. Steeds opnieuw ziet hij hem voorovervallen, ­nadat de kogel diens hoofd heeft doorboord. Een stom ongeluk was het, een experiment met een patroon van Mylo’s opa, een beladen souvenir uit de Vietnam­oorlog. Mylo sloeg er met een hamer op, Mees stond op de verkeerde plek.

Over de nasleep van deze ingrijpende gebeurtenis schreef Marco Kunst een ijzersterke, beklemmende en gelaagde pageturner. De manier waarop hij met grote souplesse psychologisch inzicht en filosofische vragen combineert met een zeer overtuigende, ­eigentijdse puberstem roept grote young­adultschrijvers als John Green in herinnering. Lees hier de volledige recensie.

null Beeld
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden