FilmrecensieZack Snyder’s Justice League

Een schitterende, groezelige slijtageslag

Zack Snyder’s Justice League
Regie: Zack Snyder. Met Ben Affleck, Gal Gadot, Henry Cavill, Jared Leto
★★★★★

Deze superheldenfilm van 4 uur en 2 minuten, volledig geboetseerd naar de auteursvisie van Zack Snyder, is een monument. Er is een kleurenversie en een contrastrijke ‘grijze versie’. Die laatste is de grote liefde van de regisseur, net als trouwens het meer vierkante beeldformaat van 4:3. Pathé Thuis biedt de grijze versie wellicht in de toekomst aan maar nu nog niet.

Ray Fisher als Cyborg, in Zack Snyder's Justice League.  Beeld AP
Ray Fisher als Cyborg, in Zack Snyder's Justice League.Beeld AP

In het kort het verhaal achter de film. Snyder en zijn vrouw en producent Deborah werkten jaren geleden aan dit project over een groep superhelden die een buitenaardse dreiging moet verslaan. Maar tijdens die productie werden ze getroffen door een familieongeval en moesten ze het werk neerleggen. Die film is toen afgemaakt door Joss Whedon (die ook superheldenblockbuster The Avengers regisseerde) en in 2017 verscheen een versie die vrijwel iedereen teleurstelde. De fans (van Snyders eerdere films) bleven daarom schreeuwen om Zack Snyders versie van Justice League. Nu hebben ze hun zin. En hoe.

Een meewarige, versleten Batman

Uit de beelden die hij jaren geleden maakte, componeerde Snyder anders dan Whedon geen fletse en gelikte superheldenactiefilm. Zijn versie is een bombastisch, rauw, uit steen gehouwen monument dat hypermodern actiespektakel levert . Toch voelt het alsof deze Justice League er altijd al geweest is. Een film die bij verschijnen de tand des tijds al heeft doorstaan.

Een meewarige Batman waar je de slijtage aan afziet. Een cyborg die geen cyborg wil zijn. Mensen die ondanks superkrachten allemaal worstelen met de banden met hun ouders. Hoe gekunsteld dat ook klinkt: Snyder maakt het geloofwaardig. Het resultaat is groots en meeslepend.

En ja, er is ook een plot.

Te zien bij Pathé Thuis

Miljonair dankzij de strips van Batman en Kuifje

10 cent kostte het eerste Batman-stripboek in 1940. Dat was geen slechte investering geweest: bij Heritage Auctions in de Verenigde Staten is een exemplaar van die eerste editie nu geveild voor ruim 2,2 miljoen dollar.