RecensieJeugdboek

Een piratenkapitein en een bijdehand meisje bevrijden Zeeburgerdam

Kevin Hassing weet raad met avonturen in een wonderlijk decor, al zijn de personages wat vlak.

Een meisje beklimt in het donker een klif boven de kolkende zee om bij een afgelegen café te komen, dat toepasselijk ‘De afgrond’ heet. Deze Mus is op zoek naar de gewezen piratenkapitein Kwaadbaard. Hij moet haar helpen haar woonplaats Zeeburgerdam te bevrijden, die door zijn voormalige piratenbende ‘De 5 slangen’ is ingenomen.

Al op de eerste bladzijden is duidelijk wat voor boek dit is: een spannend avonturen­verhaal. Op trefzekere toon, met humor en merkbaar verzinplezier roept (stem)acteur Kevin Hassing in zijn debuut de wereld van de bijdehante Mus tot leven. Dat blijkt zijn sterkste kant: het neerzetten van wonder­lijke decors en het scheppen van kleurrijke personages.

Bij Mus en kapitein Kwaadbaard, die uit wraak belooft te helpen als hij hoort dat zijn geroofde zoon bij de bende zit, sluiten zich geweldige figuren aan: Buffel, de meer dan twee meter lange spierbundel met gouden tanden, de broer van Kwaadbaard, die gekleed is in een struik, en Kromme Kareltje, die moet giechelen om geweld en zó krom loopt dat hij via een spiegeltje de wereld inkijkt. En er is natuurlijk ook een slechterik: ­piratenhoofdman Ramon, wiens jas niet rood is áls bloed, maar ván bloed.

Het dorp Splinterdijk is een filmische plek waar je weleens zou willen rondkijken

De decors spreken ook tot de verbeelding: zo woont Kwaadbaards broer in een ­gigantische boomhut waar een schier oneindige wenteltrap naartoe leidt. Hassing vult geestig tweeënhalve bladzijde met de woorden ‘tree voor tree voor tree’ om de lange tocht naar boven voelbaar te maken. Ook het ruige dorp Splinterdijk, met oude scheepswrakken als huizen, is zo’n filmische plek waar je weleens zou willen rondkijken.

Daar kalefateren Mus en haar helpers een nagenoeg verkoold schip op om mee naar Zeeburgerdam te varen en de piraten te ver­jagen. De confrontatie met de bende verloopt bepaald niet kinderachtig: Hassing beschrijft plastisch een paar bloedige gevechten, met soms dodelijke afloop.

Een lekker voorleesboek is dit dus zeker, maar Hassing mag in het aangekondigde vervolg zijn personages wel veel meer uitdiepen. Van hoofdpersoon Mus weten we op bladzijde 240 nauwelijks meer dan op pagina 1. Wat drijft haar? Wat heeft zij uit te zoeken in het leven? Hoe Kwaadbaards zoon zich uiteindelijk opstelt, is bovendien vrij ongeloofwaardig. Aandacht voor de psychologie zal de plot, die nu wat vlak blijft (waarom bezetten de piraten überhaupt Zeeburgerdam?) vanzelf meer bodem geven.

Kevin Hassing
Mus & Kapitein Kwaadbaard en de 5 slangen
illustratie Linde Faas