FilmrecensieOn-Gaku: Our Sound

Een lome ode aan vrijblijvend amateurisme

On-Gaku: Our Sound
Regie Kenji Iwaisawa
★★★★

Lekker vrij en anarchistisch is deze Japanse openingsfilm van animatiefestival Kaboom. Zeven jaar werkte animator Kenji Iwaisawa aan het handgetekende en onafhankelijk geproduceerde On-Gaku: Our Sound.

Vrij en anarchistisch omdat de film zich, net als z’n drie hoofdpersonen trouwens, nergens aan de regels houdt. Het verhaal draait om drie middelbare scholieren die een beetje gamen, lanterfanten en als het zo uitkomt ruzies uitvechten met een rivaliserende groep van een andere school. Tot ze dat ook weer gaat vervelen. Een van hen krijgt op straat een gitaar in z’n handen geduwd en ze besluiten een band te beginnen. Ze weten niks van muziek, ze kunnen geen noot lezen, maar dat doet er niet toe. Het gaat om de rauwe energie van rock ’n roll. Laten we zeggen: de energie die iets heeft voordat het een ding wordt.

Zeggen dat On-Gaku: Our Sound over de kracht van muziek gaat, doet de film tekort. De film wil geen boodschap zijn, hoeft ook niet zo nodig een bepaalde kant op met het verhaal. Het is eerder een lome ode aan het amateurisme, aan het gewoon doen en kijken waar je terechtkomt. Misschien stijg je even op, misschien stort je weer neer, het maakt niet uit. Die vrijheid zit ook in de stijl, vooral in de magisch-realistische tussenstukken die je ziet als mensen op een podium muziek maken en de animatie zichzelf verliest in dromerige stream-of-consciousness-beeldenstromen.

On-Gaku: Our Sound
On-Gaku: Our Sound

Een potentiële cultklassieker als dit is precies waarom we animatiefestivals nodig hebben. Dit is te wereldvreemd om als individuele film in de bioscoop uitgebracht te worden. Maar voor liefhebbers is het chef’s kiss.

Kaboom Festival, 31 maart –5 april. Meer dan 300 animatiefilms online.