Filmrecensie De Liefhebbers

Een familie kan meer zijn dan de som der delen

In ‘De Liefhebbers’ worden barrières geslecht.

De Liefhebbers
Regie: Anna van der Heide
Met Jeroen Krabbé, Theo Maassen, Beppie Melissen, Hadewych Minis
★★★☆☆

Weglopen is een familietrekje in het gezin Liefhebber. Dat heeft altijd makkelijk gekund: toen de kinderen volwassen werden, kregen ze het allemaal druk met hun werk. Of zorgden ze ervoor dat ze het allemaal druk kregen. Joris werd architect, net als vader Jan, de autoritaire pater familias, gespeeld door Jeroen Krabbé. Jonathan werd neuroloog. Sam vertrok naar Londen. Alleen zus Maria liep een beetje aan te kloten. Moeder Lea zou de boel liever bij elkaar houden maar het ging zoals het ging. Elkaar ontlopen ging makkelijk.

Tot nu. Wanneer de familie voor een gezamenlijke foto bij elkaar komt en ... verdwaalt, is niet langer verborgen te houden dat er iets aan de hand is. Vader Jan is ziek. Dementie. En meer nog: hij heeft geen zin om te wachten op het einde. Maar ook al dwingt de situatie het gezin om elkaar in de ogen te kijken, probeert iedereen nog steeds op de oude routine te varen en weg te lopen als het moeilijk wordt.

Geen film over dementie en ziekte

Wat de hele boel compliceert, is dat Jan en Lea al een jaar weten dat de dementie heeft ingezet, maar dat alleen nog aan Sam verteld hebben. Waarom hebben jullie dit in godsnaam achterhouden, willen de andere kinderen weten. Het verhaal van ‘De Liefhebbers’ is het verhaal van barrières die worden geslecht.

Dat verhaal vertelt de film slim en met een indrukwekkende vaart. Qua vorm zit een ensemblefilm vast aan de noodzaak om een hele reeks personages te introduceren die vervolgens ook weer allerlei situaties moeten meemaken. Dat maakt echte vernieuwing van het genre lastig. Maar binnen die beperkingen scoort De Liefhebbers goed. De cast is van hoog niveau, met Beppie Melissen zelfs op de kleinste momenten als uitschieter. Maar ook Theo Maassen als zoon Jonathan in een zeldzaam serieuze rol, maakt indruk.

De Liefhebbers is geen film over dementie en ziekte. Het is een film over het groeiende besef dat een gezin meer moet zijn, meer kán zijn dan de som der delen.