FilmrecensieBeginning
Een even gruwelijk als beeldschoon verslag van een vrouwenleven
Beginning
Regie: Dea Kulumbegashvili
Met Ia Sukhitashvili en Rati Oneli
★★★★
Kijk, dat is nou zo heerlijk aan het filmfestival van Rotterdam: er zijn volop ontdekkingen te doen. Beginning, de Oscarinzending van Georgië, is er eentje. Het speelfilmdebuut van de Georgische regisseuse Dea Kulumbegashvili (35) ontfermt zich over Yana, een Jehova’s Getuige die in een plattelandsgemeente te maken krijgt met religieuze en patriarchale onderdrukking. Yana is de echtgenote van David, de predikant die zijn kleine godshuis in de eerste fascinerende scène tot op de grond ziet afbranden. In de overwegend orthodox-christelijke gemeente zitten ze niet bepaald te wachten op andersdenkenden.
De angst in het hart van Yana wordt verder opgestookt door haar eigen man die haar gevoelens van onbehagen niet erg serieus neemt. Je bent te emotioneel, klinkt het, waarmee hij vooral bedoelt dat hij de ratio vertegenwoordigt. Met een indringer die zich als een roofdier op haar werpt, volgt even later een nog veel gruwelijker vorm van onderwerping.
Kulumbegashvili komt heel dicht bij het zieleleven van een vrouw
Kulumbegashvili, die zelf opgroeide in een Georgisch dorpje aan de voet van de Kaukasus en afstudeerde in de schone kunsten aan Columbia University in New York, weet in kalme, lang aangehouden beelden heel dicht bij het zieleleven van een vrouw te komen die de dagelijkse rituelen ervaart als een gevangenis.
En de regisseuse kent haar klassieken. Bijna een halve eeuw na kennismaking met Chantal Akermans Bruselse huisvrouw in Jeanne Dielman is er Yana, zittend in haar keuken in een Georgisch bergdorp. Ze schilt geen aardappelen, maar fruit, voor een smoothie.
Beginning is te zien op iffr.com van 4 tot 7 februari. Een gesprek met regisseuse Dea Kulumbegashvili en componist Nicolás Jaar is zaterdag 6 februari om 17.00 uur op dezelfde website gratis bij te wonen.