FilmrecensieThe Power of the Dog

Een cowboy die zijn gevoel maskeert met wreed gedrag

Belinda van de Graaf

The Power of the Dog
Regie: Jane Campion.
Met Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst, Jesse Plemons en Kodi Smit-McPhee.
★★★★

Westerns waren lang het domein van mannelijke regisseurs. De laatste jaren is daar verandering in gekomen. Regisseuses als Chloé Zhao en Kelly Reichardt gingen zich ook met het genre bemoeien. Ze namen het machismo onder de loep en kwamen met boeiende alternatieven. In Reichardts recente First Cow figureert een zachtaardige kok die een vaasje bloemen op tafel zet.

Uitgerekend dat laatste, een bloemenvaasje, zet het drama in gang van Jane Campions nieuwste film The Power of the Dog. Het drama is gebaseerd op het boek van Thomas Savage uit 1967, en voert met Phil Burbank een cowboy op zoals we die kennen uit de overlevering: een stoere kerel die drinkt, rookt en met gemak een gebraden kip wegwerkt. Phil Burbank snijdt routineus, in één snelle beweging, de kloten van een stier. Samen met zijn goedhartige broer George runt hij in 1925 de grootste ranch van Montana.

Benedict Cumberbatch (links) en Jesse Plemons in The Power of the Dog. Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021
Benedict Cumberbatch (links) en Jesse Plemons in The Power of the Dog.Beeld KIRSTY GRIFFIN/NETFLIX © 2021

Je houdt je adem in als hij op een avond met zijn mannen het restaurantje van de verweduwde Rose en haar zoon Peter aandoet. Een vaasje met knap gevouwen papieren bloemen wekt zijn aandacht, hij steekt het triomfantelijk in de fik. Campion filmt het als een belangrijk moment: Phil doet Rose en haar zoon opzettelijk pijn. Als Rose later trouwt met zijn broer George (acteurs Kirsten Dunst en Jesse Plemons zijn ook in het echte leven een paar) en op de ranch komt wonen, wordt zijn gedrag steeds intimiderender.

Pakkend psychodrama

Campions onderzoek richt zich op masculiniteit, of iets specifieker: giftige mannelijkheid. Phil, die verscholen achter baard en hoed wordt gespeeld door Benedict Cumberbatch, is een man die zijn gevoelens maskeert met wreed gedrag. Campion laat in een pakkend psychodrama zien hoe homoseksualiteit verborgen gaat achter homofobie en in dit geval ook vrouwenhaat.

Met Campions meesterwerk The Piano, waarvoor ze in 1993 als eerste vrouw de Gouden Palm won in Cannes, laat de western zich niet meten. Ook het niveau van andere prachtfilms als An Angel at my Table en The Portrait of a Lady wordt niet echt gehaald. Dat komt omdat het verhaal nogal plechtig wordt verteld, en ook de muziek klinkt vaak wat gedragen. Met Phil Burbank is het daarbij best moeilijk meeleven, al is het ook een tragisch geval dat in je hoofd blijft rondspoken.

The Power of the Dog is vanaf donderdag te zien in de bioscoop en vanaf 1 december op Netflix.