BoekrecensieDuel

Eduardo Halfon herkent de gestolen ring van zijn overleden grootvader

Eduardo Halfon (‘De Poolse bokser’) is opnieuw op dreef in verhalen over zijn zoektocht naar zekerheid en identiteit.

In ‘Duel’ reizen we mee met de verteller die net als de schrijver Eduardo Halfon heet, maar wiens achternaam steeds verkeerd wordt verstaan. Zo opent deze verhalenbundel met een interview in een voormalig concentratiekamp, nu museum, in Calabrië, waar de verteller/schrijver per abuis wordt aangekondigd als Eduardo Hoffman – gelijk de geliefde Amerikaanse acteur wiens voortijdige dood de volgende dag wereldnieuws zal zijn.

Die steeds verbasterde achternaam illustreert de dooltocht van deze in Guatemala geboren maar vanaf zijn tiende in de VS opgegroeide auteur, wiens Joodse grootouders uit Polen, Libanon, Syrië en Egypte komen. Zie dan maar eens vaste grond te vinden. Halfon bezoekt (vergeefs) het geboortehuis van zijn grootvader in Lodz, waar nu een oude porno-actrice woont, een zondagmiddagjazzconcert in New York, een noodlijdende koffieplantage in Guatamala. Prachtig is het verhaal ‘Wit zand, zwarte stenen’ waarin de verteller met een geleende auto, een verlopen paspoort en een leeggelopen accu­­ blijft steken in het niemandsland tussen Guatemala en Belize. Passerende vrachtwagenchauffeurs halen hun schouders erbij op. ‘Ik voelde iets in mijn knieën. Misschien onmacht. Misschien een vernietigende eenzaamheid. Misschien paniek omdat ik met de minuut verder verstrikt raakte in een uitgestrekt web van oplichters.’ Aan de vinger van een vadsige douanebeambte meent de verteller de ooit ontvreemde ring van zijn groot­vader te zien. Hoe vlucht en ontworteling ook volgende generaties tot zwerven (en fabuleren) dwingt.

Eduardo Halfon
Duel
Vert. Lisa Thunnissen. Wereldbibliotheek; 189 blz. € 21,99