Cd-recensiePop

Douwe Bob maakt eindelijk een echte americanaplaat

Pop
Douwe Bob
Born To Win Born To Lose (Universal)
****

Voor het eerst heeft Douwe Bob een echte americanaplaat gemaakt. En eigenlijk is het gek dat dat nu pas gebeurt, op zijn vijfde album: Born To Win Born To Lose. Want als er een Nederlandse artiest een voorliefde heeft voor de traditionele Amerikaanse muziek, dan is het de 28-jarige singer-songwriter wel. Zijn shih tzu-hondje is vernoemd naar evergreenzangeres Tammy Wynette.

In zijn persbericht noemt Douwe Bob een hele batterij ‘leermeesters’: Kris Kristofferson, Merle Haggard, James Taylor, Jim Croce, Bob Dylan en The Eagles. Aanvankelijk wilde hij ook die namen achterna: opnemen in Nashville, Tennessee. Maar door de coronacrisis moest hij een studio dichter bij huis zoeken.

Hij nam afscheid van de muzikanten waarmee hij tot nog toe optrok – ook op het Songfestival van 2016. En klopte onder andere met Mischa Porte en Bertolf Lentink aan bij Daniël Lohues voor de productie. De Drentse zanger heeft de liedjes mooi klein gehouden, met elk een speciaal instrument. Zoals de fiddle in het bluegrassnummer Amsterdam. Of een mondharmonica. Strijkers. Er is zelfs een liedje in de stijl van de Mexicaanse mariachi.

Op Can’t Seem To Get It Right is een vleugje gospel te horen met achtergrondzangeressen, met hammondorgel en blazers. Douwe Bob croont over zijn moeder die hij teleurstelde, over het verlies van zijn vader; de kunstenaar Simon Posthuma die vorig jaar overleed. Het gepijnigd gezongen nummer is een hoogtepunt op zijn meest oorspronkelijke album tot nu toe.