Midzomernachtsdroom van Toneelgroep Oostpool. Beeld Joris van Bennekom
Midzomernachtsdroom van Toneelgroep Oostpool.Beeld Joris van Bennekom

RecensieTheater

Deze Midzomernachtsdroom voelt door alle drukte soms als een schoolvoorstelling, maar dan wel een hele goeie

Midzomernachtsdroom
Toneelgroep Oostpool, Introdans en Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel
★★★★

Jowi Schmitz

Deze Midzomernachtsdroom gaat over een koning die gaat trouwen met een man, over een klucht van toneelspelers en over vier 17-jarigen, die allemaal ‘sukkels voor de liefde’ zijn. William Shakespeare himself komt even wat extra uitleg geven, want het betreft hier een wat radicale bewerking, waarschuwt hij welgemoed.

En zo is het ook. De tekst van schrijfster Vera Morina, uitgewerkt door regisseur Daria Bukvic is niet alleen een wervelende opeenvolging van dans, live muziek en theater, er vliegen ook moderne onderwerpen als inclusie, racisme en klimaatcrisis over het toneel. Er stapt iemand uit de ijstijd uit een tijdmachine die ook weleens problemen heeft gehad met het klimaat. Er is een wet die alle inwoners van de stad al twintig jaar verbiedt om te slapen, opdat ze lekker productief blijven. Ze worden er niet allemaal blijer van: “Ik voel me locked up en down”.

Een theatrale explosie, deze samenwerking tussen Toneelgroep Oostpool, Introdans en Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel. Een theaterfeest waarin blijmoedig door de taal én de tijd wordt gehuppeld. Ook door de theatertaal, met hier en daar een shakespeariaanse jambe, maar vooral toch ook veel moderne, soms wat manke zinnen. “Dank voor het zijn van mijn publiek”, zegt Shakespeare plechtig. Bubbeliger kan het ook, als de straalverliefde Hermia probeert uit te leggen hoe Lysander haar opwindt: “Alsof er cola in mijn pussy zit”.

Zoeken naar de liefde in een maanverlichte nacht

Shakespeare schreef Midzomernachtsdroom als een romantische komedie waarin hij drie verhaallijnen aan elkaar verbond. Ook in deze productie worden talloze lijntjes met elkaar verknoopt, allemaal in een maanverlichte nacht, waar het zoeken naar de liefde het verbindende thema is.

Het is vaak zo vol op het podium, dat het bijna voelt als een schoolvoorstelling. Een gevoel dat wordt versterkt door de cape-achtige flappen die kostuumontwerpster Dymph Boss op de pakken van de dansers bedacht. Flappen waar kwistig mee wordt gewapperd in de energieke choreografieën van Regina van Berkel. Maar dan dus wel een heel goeie schoolvoorstelling. Een blij stuk, mét inhoud, waar je heel goed je sombere opa of een verveelde puber mee naartoe kunt nemen.

Te zien t/m 28 mei, zie midzomernachtsdroom.nu.

Lees ook:

Theatermaker Daria Bukvic: De combinatie van vrouwelijke seksualiteit en intellect verwart mensen

Daria Bukvic is theaterregisseur. Haar eerste voorstelling ‘Nobody Home’ trok meteen een groot publiek, in 2016 won ze de Amsterdamprijs voor de Kunst. Na ‘Othello’ en ‘Melk & dadels’ (2018), gaat op 16 maart haar voorstelling ‘Onze straat’ in première.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden