Charlbi Dean en Harris Dickinson in ‘Triangle of Sadness’. Beeld
Charlbi Dean en Harris Dickinson in ‘Triangle of Sadness’.Beeld

Filmfestival Cannes

De zwarte komedie ‘Triangle of Sadness’ neemt de wereld van de mode en de superrijken op de hak

Het is veelal zware kost op het filmfestival in Cannes. Maar de Zweedse meester van het ongemak laat de zaal schaterlachen om de malle modewereld.

Belinda van de Graaf

Ruben Östlund is erin geslaagd het festivalpubliek in Cannes te laten bulderen van het lachen. Geen geringe verdienste. Zou het de Zweedse regisseur vijf jaar na de Gouden Palm voor The Square, zijn satire op de kunstwereld, opnieuw lukken om de hoofdprijs op te eisen?

In zijn nieuwe zwarte komedie Triangle of Sadness richt hij zich op de wereld van de mode en de superrijken; de titel verwijst naar de botoxwaardige rimpel tussen de wenkbrauwen. De film begint met twee supermodellen die in een chic restaurant ruzie krijgen over de rekening. Het zijn kostelijke scènes waaruit - en dit is typisch voor Östlunds werk - een groot ongemak spreekt. De Zweedse regisseur is en blijft een meester in het observeren van menselijk gedrag.

In het tweede deel neemt hij ons mee op een cruiseschip van 250 miljoen euro met aan boord onder anderen de twee modellen, een Russische oligarch en een ladderzatte, marxistische kapitein - een hilarisch rolletje van Woody Harrelson. Eenmaal op zee stuurt Östlund aan op een regelrechte farce, slapstick in de tiende versnelling, om met een groepje drenkelingen te eindigen op een onbewoond eiland.

Schoonheid als ruilmiddel

Terwijl Östlund ons laat schaterlachen, stelt hij serieuze vragen over de ongelijkheid in de wereld. “Het begon met de modewereld”, aldus Östlund tijdens de drukbezochte persconferentie. “Acht jaar geleden ontmoette ik mijn vrouw, zij kent als modefotograaf het wereldje van binnenuit. We hadden veel gesprekken over mode als product en schoonheid als ruilmiddel. Dat was de aanzet voor de film.”

Nu hebben we in Cannes nog de nodige competitiefilms te gaan - denk aan nieuw werk van de jonge Vlaamse filmmaker Lukas Dhont waarvan veel wordt verwacht - maar het moet raar lopen wil Östlunds eerste Engelstalige film geen prijs opstrijken. Te midden van alle heftige films die we de afgelopen dagen te verstouwen kregen, voelde zijn bizarre komedie als een verademing.

Over heftig gesproken: Kiril Serebrennikov, die voor het eerst na zijn jarenlange huisarrest in Rusland live aanwezig is in Cannes, maakte met Tchaikovsky’s Wife een beklemmend huwelijksdrama. Hij schroomt daarin niet een groot taboe in Rusland bij de horens te vatten, namelijk dat de grote Tsjaikovski wel degelijk homoseksueel was. Ook de Roemeense regisseur Cristian Mungiu zet met R.M.N. in op zware kost: een adembenemend verslag van vreemdelingenhaat in een multi-etnisch bergdorp in Transsylvanië.

Verontrustende kanttekeningen bij het geloof

Wat de afgelopen dagen ook duidelijk werd, is dat Zweden, naast België, op de kaart staat als een van de interessantste filmlanden van dit moment. Boy from Heaven van de Zweeds-Egyptische Tarik Saleh is een explosief drama over de grootste koranschool van Egypte. Ook de Zweeds-Iraanse Ali Abbasi heeft zo zijn kanttekeningen bij het geloof. In het al even verontrustende, thriller-achtige en behoorlijk expliciete Holy Spider volgt hij het pad van een godsdienstwaanzinnige, Iraanse moordenaar van straatprostituees die er heilig van overtuigd is dat hij het goede doet.

Het gaat volgens Ali Abbasi in zijn film om niets minder dan “het einde van de westerse beschaving”. Je kunt je dus voorstellen dat Östlunds zinkende cruiseschip de zinnen behoorlijk verzette.

Tom Cruise is de ouderwetse Hollywoodheld die het publiek steeds weer op sleeptouw neemt

Tom Cruise keert na 36 jaar terug als straaljagerpiloot Maverick in een nieuwe Top Gun. Uiteraard deed de bijna zestigjarige superster zijn stunts weer zelf. ‘Je vraagt toch ook niet aan Gene Kelly waarom hij zelf danst?’