Junior, de 23-jarige kloon van Will Smith - die in de film tegelijk 51 is.

Filmrecensie Gemini Man

De tranen van de jonge Will Smith zijn wat kunstmatig

Junior, de 23-jarige kloon van Will Smith - die in de film tegelijk 51 is. Beeld Paramount Pictures

Gemini Man
Regie: Ang Lee
Met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen en Benedict Wong
★★★☆☆

In ‘Gemini Man’ wordt Will Smith achterna gezeten door zijn jongere ik. Het is geen droom maar waarheid. Het nieuwste Hollywoodsnufje heet digitale verjonging. Dat wil zeggen: de technologie om een oudere acteur zijn jeugd terug te geven, was er al een tijdje en werd al her en der toegepast, maar dit jaar gaat de trukendoos pas echt open.

Een paar maanden geleden hadden we al een digitaal verjongde Samuel L. Jackson in ‘Captain Marvel’, later dit jaar volgt Robert De Niro in Martin Scorsese’s gangsterepos ‘The Irishman’. Wat ‘Gemini Man’ anders maakt, is dat de 51-jarige en 23-jarige Smith naast elkaar te zien zijn, als twee volwaardige personages.

Smith speelt in deze scifi-thriller een begaafde huurmoordenaar die last krijgt van zijn geweten en uit de business wil stappen. Prompt krijgt hij een jonge moordenaar achter zich aan, een kloon zo blijkt. Samen met twee helpers crosst hij vervolgens, achternagezeten door een jongere versie van zichzelf, door de straten van Cartagena en Boedapest.

Je staat wel even paf bij de aanblik van deze dubbele Will Smith, maar om nu te zeggen dat er veel leven zit in de kloon... Ja, het is een geloofwaardig, fotorealistisch, digitaal karakter, en nee, zijn tranen hebben nog steeds iets kunstmatigs. Misschien komt dat ook door het superrealisme dat in de film nogal op het spits wordt gedreven, door ook gebruik te maken van 120 fps, 4K en 3D – u kunt deze technische details ook weer vergeten, maar ze zorgen er met elkaar voor dat het spektakel zo haarscherp in beeld wordt gebracht dat het bijna eng is.

Het doel is dat de kijker zich compleet ondergedompeld waant, zoals bij virtual reality. Maar het is ook alsof je naar een spiksplinternieuw tv-scherm kijkt, zo hard en helder is het resultaat. Van Ang Lee, de Taiwanese Hollywoodregisseur achter ‘Brokeback Mountain’ en ‘Life of Pi’, had je bij dit alles ook wat meer psychologische en filosofische diepgang verwacht. Er zitten genoeg thema’s in, bijvoorbeeld over de praktijk van het klonen, over sterfelijkheid en over de vraag wat een mens maakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden