Cd-recensiePop

De Rotterdamse indiefolkband Nagasaki Swim debuteert met een lockdownalbum vol zelfreflectie

Pop
Nagasaki Swim
The Mirror (Coaster Records)
★★★★

“Heb ik genoeg platen gemaakt, zodat ik eindelijk kan slapen?”, zingt Jasper Boogaard. De muzikant fladdert alle kanten op. Het liefst zou de Rotterdammer aan oneindig veel muziekprojecten knutselen. Maar door de lockdown schoof hij alles noodgedwongen opzij en richtte zich in zijn thuisstudio volledig op zijn indiefolkbandje Nagasaki Swim. Het resultaat is debuutplaat The Mirror.

Boogaard is wat je noemt een studionerd. Op de HKU leerde hij de kneepjes van de muziekproductie, die hij verfijnde op stage in het Amerikaanse Philadelphia bij de Headroom Studio. Zijn favoriete artiesten – (Sandy) Alex G en Hop Along – namen er ook hun platen op. Zo kon hij The Mirror, een album vol reflectie, vrijwel volledig zelf produceren. Hij heeft een fijn gevoel voor wat een nummer nodig heeft. Neem de elektrische gitaar die lekker gromt in Solitude, maar eigenlijk nooit echt bijt. Het wérkt in combinatie met de dromerige lapsteel en synthesizer. Of de fladderende viool in The Water, die zo mooi kleurt bij de melancholische akoestische gitaar.

Dat alles steekt goed af tegen Boogaards wat geknepen en breekbare keelstem. Soms dringt er door de synthesizers zelfs wat ambient door in de indiefolk. Een invloed die voortkomt uit een ander projectje van hem onder de naam J.T. Boogaard. Voor Boogaard moet er altijd weer iets nieuws aan de horizon gloren. Prima, als hij maar doorgaat met Nagasaki Swim. (Frank Hettinga)