FilmrecensieCruella

De prequel Cruella toont het plezier van de vrouwelijke schurk

Cruella
Regie: Craig Gillespie.
Met Emma Stone en Emma Thompson.
★★★

Bij Disney moesten vrouwen lange tijd vooral mooi en lief zijn. Mooi zijn ze nog, maar lief volstaat niet meer. ­Enkele jaren terug kregen we in het Disney-spektakel Maleficent al het verhaal van Doornroosje voorgeschoteld vanuit het gezichtspunt van de boze fee, vertolkt door Angelina Jolie. En nu is ook de kwaadaardige Cruella de Vil uit de mottenballen gehaald.

De rijke fashionista, die niets liever wilde dan een jas van dalmatiërhuid, verscheen voor het eerst in 1956, in de roman 101 ­Dalmations van de Britse schrijfster Dodie Smith. Daarna stortte Disney zich op de wrede bontliefhebster. Ze dook op in de geliefde Disney-tekenfilm uit 1961, waarna Glenn Close haar in twee live-actiefilms gestalte gaf. Cruella gaat dus al meer dan een halve eeuw mee, maar voor het eerst is er nu een hoofdpodium voor haar opgetuigd. De film heet ook niet langer 101 Dalmations, maar gewoon Cruella, naar het belangrijkste personage, vertolkt door Emma Stone.

Een manier om een populair personage uit te melken, is om een prequel te bedenken, een voorgeschiedenis, en dat is precies wat Cruella krijgt. We zien hoe ze als arm weesmeisje in Londen terechtkomt (ze heet dan nog Estella) en het – via allerlei verwikkelingen – klaarspeelt om de assistente te worden van een Londense modekoningin die De Barones wordt genoemd. Entree ­Emma Thompson in een heerlijk hoog­hartige rol als de vrouw die een mode­imperium bestiert als een schrikbewind.

Wegrijden op een vuilniswagen met een sleep van 20 meter

Cruella en De Barones komen op de een of andere manier in een schitterend gevecht terecht, waarbij Cruella de wildste, meest extravagante uitdossingen verzint om De Barones af te troeven en wraak te nemen. De Australische regisseur Craig Gillespie, die met I, Tonya eerder een venijnige schaatsfilm maakte met een vrouwelijke ­antiheld, kan lekker uitpakken met jurken en kapsels. Hoogtepunt is de jurk die Cruella onthult als ze bovenop een wegrijdende vuilniswagen staat, en die een sleep heeft van zo’n 20 meter. Hulde voor de gerenommeerde Britse kostuumontwerpster Jenny Beavan is op zijn plaats. Voor Cruella liet ze zich onder meer inspireren door Vivienne Westwood, Alexander McQueen en John Galliano, vertelde ze tijdens een persconferentie per Zoom.

Qua uiterlijk zit het wel snor met Cruella. Stone is te zien in de meest uitbundige creaties, vaak met zwart-witte haren en dito outfits, in lijn met het dalmatiërmotief.

Maar de film zelf beweegt zich ­eigenlijk ook van het ene naar het andere modieuze hoogtepunt. Met de twee dieven waarmee Estella opgroeit, en met wie ze als Cruella nog steeds op pad gaat, voel je nauwelijks een band. Ook proef je bij Thompson net iets meer plezier in de rol van de slechterik dan bij Stone, die wat afstandelijker lijkt.

Beide actrices zeiden in bovengenoemde persconferentie het vooral leuk te vinden om een vrouwelijke schurk te spelen. “Ik ben me meer gaan interesseren voor de donkere kant van vrouwen, juist omdat we altijd lief moesten zijn”, aldus de Britse Thompson. Ze speelt een fijne Britse snob, terwijl haar Amerikaanse tegenspeelster Stone het Britse accent imiteert.

Een bonte poppenkast is het zeker, en het Londen van de punkige jaren zeventig ziet er qua kostuums, schoeisel, pruiken en make-up beeldig uit, al is het ook de vraag of het genoeg is voor een eerste echte zomer-blockbuster.

Te zien op Disney+ en naar verwachting vanaf 9 juni in de bioscoop.