Muziekrecensie Taylor Swift

De nieuwe Swift is fris en vrolijk

Taylor Swift | Lover (Republic) 
★★★☆☆


Het gaat weer goed met Taylor! Op haar frisse, vrolijke zevende studioalbum, het ladingdekkend getitelde ‘Lover’, richt zo’n beetje de grootste popster ter wereld zich op als een kleurig weidebloempje na een fikse bui. 

Want wat had ze het zwaar: geruzie met mede-celebs; de vervagende scheidslijn tussen privé en publiek; haar breed uitgemeten rechtszaak tegen de billenknijpende radio-dj; het verwijt dat ze zich politiek op de vlakte hield nadat ze ongewild door alt-right op het schild was gehesen als Arische krijgsgodin.

Die vorige plaat, het bozige, hardere ‘Reputation’ was zowel weerslag als reactie daarop. Maar krap twee jaar later is ze weer hoorbaar content met haar leven.

Hyperveilige pop

Met dit eind-goed-al-goed album schrijft de 29-jarige Swift zorgvuldig het volgende hoofdstuk in haar langgerekte coming-of-age-carrière. Ze is al drie jaar dolgelukkig met haar vriendje, en dat is heerlijk (zo’n beetje de helft van de nummers) en ook politiek durft ze zich eindelijk uit te spreken (het sterke ‘Miss Americana’, ‘The Man’).

Alleen: stond ‘1989’ nog tjokvol hele goeie liedjes en was ‘Reputation’ een beetje vreemd maar wel lekker - ‘Lover’ is vermakelijk, maar meer ook niet. Geluk baart maar zelden scherpe kunst, zo blijkt maar weer, zelfs als het gaat om generieke doelgroeppop, hoe vakkundig het ook in elkaar is getimmerd. Benieuwd dus naar welk onversneden drama de scenaristen van Swifts leven voor d’r in petto hebben. Want met deze hyperveilige, vlakke pop kabbelt haar ambtstermijn als popkoningin naar een nogal rimpelloos einde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden