Muziekrecensie

De Nederlandse Bachvereniging biedt met de Mariavespers een optimale beleving

De Britse dirigent Andrew Parrot, hier met het Jerusalem Baroque Orchestra, stuurt het koor en de musici van de Nederlandse Bachvereniging gedreven door de Mariavespers van Monteverdi, hoorde Frederike Berntsen.Beeld Getty Images

Klassiek
Nederlandse Bachvereniging
Monteverdi - Mariavespers
★★★★☆

‘De top van Monteverdi’s kunnen’, noemt Andrew Parrott de ‘Mariavespers’, als het over de kerkmuziek gaat van de componist. Parrott kan het weten, hij heeft zich bijzonder verdiept in Monteverdi’s muziek. Voor de Nederlandse Bachvereniging reden om de dirigent in te vliegen voor een concertreeks.

Die ‘Vespers’-tournee ging deze week van start in de Grote Zaal van de Rotterdamse Doelen, een ruimte die uitgesproken lastig is voor koormuziek. Subtiliteiten komen nauwelijks over, massale passages klinken snel dun. Deze bezwaren verdwijnen als sneeuw voor de zon bij een optreden van een enkelvoudig bezet koor. Het is dan ook een gelukkige greep van Parrott om bij deze concerten met slechts tien zangers te werken.

Voor de nu 72-jarige Engelsman gold een dergelijke bezetting al in 1984 als richtlijn, toen hij de ‘Vespers’ registreerde met zijn eigen Taverner Consort. De uitgave werd een referentieopname. Bij de Bachvereniging krijgt Parrott de helderheid die hij nastreeft cadeau van zangers die het publiek de woorden aanreiken: een communicatieve houding die de hele uitvoering kenmerkt.

De zangeressen leveren een beschaafd, kloek geluid. Ook tenor Zachary Wilder zette de oren meerdere malen op steeltjes door van zijn bijdrage een fraai gekleurde attractie te maken, afgewerkt met een fluwelen randje. Een motet mag, op deze manier uitgevoerd, best wat langer duren.

De musici vormden een ruime halvemaan op het podium. Achterin stond het orgel, geflankeerd door twee theorbespelers. Tijdens het concert was het stoelendans. Wie even niet aan bod kwam, nam plaats buiten de speelkern, nu eens hier, dan weer daar.

Subtiel uitgespeeld

Door zowel zangers als instrumentalisten werd het spel met de zaalakoestiek van de Doelen subtiel uitgespeeld. Waren er twee cornetto’s aan zet, dan draaide de een van de ander weg voor een optimaal echo-effect. Violist nummer een nam afstand van nummer twee om diens spel met een verteklank te beantwoorden. Op die manier werd de natuurlijke kerkgalm in het geheel niet gemist.

Parrotts aansturing is gedreven, niet overdreven. Hij nodigt uit tot een precies geluid, ritmisch levendig en met de blik voorwaarts. Het klankresultaat krijgt vanzelf een milde toets mee, de Bachvereniging eigen, en die zorgt voor een basale rust in het geheel. Rust, reinheid, regelmaat; klinkt niet spannend, maar juist bij Monteverdi levert dat ruimte voor een optimale beleving van de gewijde stemming.

Tournee t/m 23 december. Info: www.bachvereniging.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden