De laatste nacht van een morsige bar

Bloody Nose, Empty Pockets
Regie: Bill Ross IV, Turner Ross
★★★★

Remke de Lange

De laatste avond. The Roaring 20's, een bar in Las Vegas, gaat sluiten. Vaste gasten komen nog een keer bij elkaar voor verhalen, drank, sigaretten, gekissebis en nog meer drank.

De Amerikaanse gebroeders Ross situeerden hun film aan de buitenrand van een stad die zelf weer aan de buitenrand van de Amerikaanse samenleving ligt. Het is een soms geestig, soms ontroerend groepsportret.

Zonder script brachten ze een aantal kroegtijgers uit verschillende bars bij elkaar voor een naturalistische semidocumentaire over eenzaamheid en gemeenschapszin. Gedurende een klein etmaal druppelen ze binnen. Een voormalige acteur met puntige levensfilosofieën, een Einstein-lookalike, een veteraan met grappen die niemand begrijpt, een vuilbekkende vrouw die haar ‘zestigjarige tietjes’ laat zien, een sombere Australiër. De barman speelt op zijn gitaar. De jukebox is eclectisch.

De Ross-broeders, die eerder eigenzinnige Americana documentaires als 45365 en Tchoupitoulas maakten, laveren er met hun losse camera en meerdere microfoons tot in de wc’s, gracieus doorheen. Zo ontstaat een levendig mozaïek van levensverhalen die kort met elkaar verweven raken. Romantisch gekleurd is hun blik niet. Het bonte gezelschap wordt er met flinke hoeveelheden alcohol niet gezelliger op. Vol mededogen wel. Flarden van kleurig neon buiten en palmbomen bij avondlicht zorgen voor afwisseling, maar de makers keren snel terug naar de morsige tent, een even claustrofobische als veilige plek voor mensen die het leven buiten zwaar valt.

Tegen de tijd dat de zon opkomt is geen van hun levensproblemen opgelost. De volgende avond zal ieder z’n heil elders moeten zoeken.

© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden