null Beeld
Beeld

FilmrecensieCharulata

De Indiase filmklassieker ‘Charulata’ (1964) is een heerlijke exotische tijdreis

Charulata
Regie: Satyajit Ray
Met Madhabi Mukherjee, Soumitra Chatterjee, Shailen Mukherjee
★★★★

Wel of niet de grens over, reizen kan altijd in je hoofd. Met de Indiase film ‘Charulata’ bijvoorbeeld, een klassieker uit 1964 die je meeneemt naar India in de jaren 1880.

In een verademend kabbelend tempo dompelt filmmaker Satyajit Ray, vooral bekend van zijn jaren vijftig ‘Apu’-trilogie, ons onder in het welvarende, maar frustrerend stille bestaan van een jonge vrouw. In de opening zien we Charulata in een schitterend huis, dat Ray met grote historische precisie liet nabouwen. Ze borduurt een zakdoekje voor haar echtgenoot, bekijkt met een verrekijker het straatleven van Calcutta. Ze oogt rusteloos. Komt haar man, journalist, thuis, dan gaat het gesprek over politiek. Charulata leeft op met de komst van diens jongere neef, net als zij vol van poëzie en literaire aspiraties.

Teleurstelling, levenslust en berusting, allemaal in één gezicht. Beeld
Teleurstelling, levenslust en berusting, allemaal in één gezicht.Beeld

Mooi, hoe Ray het gezicht van de prachtige Bengaalse filmster Madhabi Mukherjee visueel aftast: we zien teleurstelling, levenslust en berusting, terwijl de camera speels meebeweegt naar de vloer, achter hekwerkjes langs en deinend op een schommel. Dat ze soms zomaar in een liedje uitbarst, leverde deze klassieker latere Bollywood-hommages op.

Ray, die zich baseerde op een novelle van Nobelprijs-winnaar Rabindranath Tagore, kreeg op het festival van Berlijn de Zilveren Beer en zijn film werd opgenomen in de collectie van het Academy Film Archive. Heerlijk, om vanaf de bank een twee uur durende, exotische tijdreis te kunnen maken.

Te zien op Mubi

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden