De SerieTed Lasso

De hilarische serie Ted Lasso is een briljant non-stopgrappenkanon

In de hilarische serie Ted Lasso wordt een American football-coach naar Engeland gehaald om een Britse voetbalclub om zeep te helpen.

Weet je wanneer een serie echt goed is? Nou ja, een van de dingen waardoor je dat weet? Als je een paar afleveringen voor het einde niet verder wilt, omdat je bang bent dat de makers het niveau niet volhouden. Want goed afronden is een kunst.

Maar in Ted Lasso is alles perfect. Tot de laatste snik. En snikken zul je. En lachen. Veel lachen. Ted Lasso is een Amerikaanse football-coach die door de nieuwe eigenaar van de Engelse eredivisieclub AFC Richmond wordt gevraagd om haar team in West-Londen te komen trainen. De club heeft ze gekregen na de scheiding van haar rijke ex, een tweedehands playboy die met veel te jonge vrouwen aanpapt. Dat Lasso niets van Europees voetbal weet, doet er volgens haar niet toe. Lasso zelf ziet er ook geen probleem in. “Joh”, zegt hij lachend tijdens de eerste persconferentie, “je kunt twee internetten vullen met wat ik niet van voetbal weet.” De fans, die meekijken in het lokale supporterscafé, gaan volledig door het lint.

Ted Lasso probeert een kopje Engelse thee. Beeld
Ted Lasso probeert een kopje Engelse thee.

De hele serie draait om de figuur van Ted Lasso, een man die altijd en overal het mooie en het goede van inziet. Een chronische optimist die met flauwe grappen en een pornosnor de wereld elke ochtend lachend tegemoet treedt, blind voor het cynisme en wantrouwen om hem heen. Hij wordt bijgestaan door ‘Coach Beard’, een man met een baard die mee kwam uit Amerika. Coach Beard knikt en mompelt en zegt soms zinnige dingen.

Wat Lasso niet weet, is dat Rebecca Welton, de eigenaresse, de club totaal wil vernietigen om haar ex terug te pakken. Want AFC Richmond was altijd zijn grote liefde. Verliezen moeten ze dus en daarom heeft ze Lasso naar Engeland gehaald: omdat hij er een puinhoop van gaat maken.

Hartveroverend

Dat is de opzet van de serie. Een serie die, zoals Ted Lasso het zou zeggen, je hart verovert. Net als Ted Lasso de harten verovert van iedereen die aanvankelijk sceptisch was over een football-coach die voetbaltrainer wordt (“Ik denk dat ik letterlijk beter begrijp wie Kennedy heeft vermoord dan wat buitenspel is.”).

Je kunt de serie zo groot en zo klein maken als je wilt. In het klein is Ted Lasso een non-stopgrappenkanon, dat gaandeweg meer ruimte maakt voor de pijn en de achtergronden van z’n personages. Beetje zoet soms, maar pfff, details. In het groot is de serie een antigif voor het cynisme en wantrouwen van onze tijd. Een warm bad na een koude douche. Een serie waarin mannen én vrouwen tot hun recht komen. Want ook al is Rebecca steenrijk, ze is geknakt doordat ze als oud vuil aan de kant is gezet. Door een ex, trouwens, die haar waar mogelijk nog even komt kleineren. Maar niet gevreesd: alles zal goed komen.

En, o ja, Rebecca’s eerste korte monoloog, een paar minuten na het begin van de serie, als ze de oude, patjepeeërige trainer ontslaat, is goud. Waarom wordt hij ontslagen, wil hij weten. “O, om veel redenen”, zegt ze rustig. “Je terloopse vrouwenhaat, bijvoorbeeld. Ik weet dat het een moeilijk woord is. Vraag een van je dochters maar wat het betekent. Of misschien is het dat je niks presteert, dat je dit team weer opnieuw door een opvallend nietszeggend seizoen hebt geleid. Of misschien is het, omdat je vindt dat je altijd zo’n korte broek moet dragen, waardoor ik gedwongen word tegen een van je testikels aan te kijken. Noel en Liam. Kijk, daar is er een.”

Ted Lasso is te zien op Apple TV+.

In De Serie wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.