Filmecensie Working Woman

De eenzaamheid van slachtoffers van seksuele intimidatie is voelbaar

Scène uit Working Woman, waarin Orna door haar baas seksueel wordt geïntimideerd. Beeld x

Working Woman
Regie: Michal Aviad
Met Liron Ben-Shlush, Menashe Noy, Oshri Cohen
★★★☆☆

Orna heeft een nieuwe baan. Haar baas is haar voormalige legersergeant, die nu een flat aan de kust bouwt. De werktijden zullen niet normaal zijn, maar er is de kans op bonussen in de vorm van vastgoed. Haar echtgenoot is twee maanden geleden een nieuw restaurant begonnen. De kinderen willen een nieuwe computer maar eerst moet de koelkast worden afbetaald. Ze knokken om vooruit te komen. Geen positie dus om je baan meteen op te geven als er iets vervelends gebeurt.

Het begint bescheiden, zoals vaker. ‘Je haar zou beter los staan’, zegt Benny, haar nieuwe werkgever. Na een eerste succesvolle bijeenkomst met kopers probeert hij weer iets, maar biedt meteen z’n excuses aan. Het zal niet nog een keer gebeuren. Maar het is slechts het begin. 

‘Working Woman’ vertelt z’n verhaal bescheiden, zonder grote emotionele ontladingen, zoals past bij de geniepige manier waarop seksuele intimidatie zich in werksituaties ontwikkelt.

Kikker

Het begint klein, en zoals de kikker zich in water laat gaar koken, accepteert Orna (zoals veel vrouwen en soms mannen) dat steeds meer inbreuk op haar privacy wordt gemaakt, dat Benny zich steeds meer kan permitteren. Als ze al die eerdere dingen heeft geaccepteerd, hoe kan ze dan plotseling een punt maken van weer een nieuwe intimidatie? Zeker als Benny het spel subtiel speelt en haar laat twijfelen over zijn bedoelingen. Seksuele intimidatie is een cel die staaf voor staaf wordt gebouwd. Tot dat ene moment waarop de deur in het slot valt en het allemaal veel te ver gaat.

‘Working Woman’, de tweede fictiefilm van de Israëlische documentairemaker Michal Aviad, toont subtiel hoe die cel eruitziet. ‘Neem ontslag’, roept de buitenwacht. Maar Orna kan die ontwrichting van hun financiële situatie er niet bij hebben. Praten met haar echtgenoot, die vanzelfsprekend – en begrijpelijk – meteen kwaad zal worden, lost het dilemma ook niet op. Dus wat dan? Elke confrontatie zal door Benny als een afwijzing en vervolgens als een onhoudbare werksituatie worden gezien. 

Die eenzaamheid maakt de film goed voelbaar. En het is juist die eenzaamheid die slachtoffers van seksuele intimidatie lang bij zich zullen dragen. Naast al die andere ellende die hen wordt aangedaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden