Filmrecensie Domino

De diepgang van ‘Domino’ sneuvelde op de snijtafel, een bak clichés bleef over

Carice van Houten in ‘Domino'. Beeld Rolf Konow

Domino
Met Guy Pearce, Carice van Houten
Regie Brian De Palma
★★☆☆☆

Voor liefhebbers van z’n films zal snel duidelijk zijn dat Brian De Palma met ‘Domino’ een parodie op de eurothriller wilde maken: een opzettelijk knullige Europese versie van een Amerikaanse thriller, maar met de C van Cinema. Helaas zijn de ruim tweeënhalf uur die hij in gedachten had door de geldschieters achter de film teruggebracht tot anderhalf uur, waardoor allerlei scènes verdwenen die diepte moesten geven aan de personages. Wat overbleef is weinig meer dan een bak clichés met Carice van Houten in een hoofdrol en de fascinerende vraag of de acteurs begrepen dat ze in een parodie speelden. Zo ja: applaus voor Van Houten.

Van het eerste shot van een Deense straat vol Vikingblonde fietsers, de val van rechercheurs in kratten tomaten en de supersuspensevolle soundtrack: in een film van Brian De Palma zie je altijd de clichés uit honderden andere films terug. De plot – bij deze maker meestal niet meer dan een excuus om een virtuoos spel met die clichés te spelen – draait om Deense rechercheurs die een dader achtervolgen en in een terreurcomplot verwikkeld raken. Carice van Houten belandt daardoor samen met Nikolaj Coster-Waldau in Spanje, waar ze de man achtervolgen die hun collega bijna vermoordde. Wat ze niet weten is dat diezelfde man in opdracht van de CIA op het meesterbrein achter een terreuraanslag jaagt.

Om die clichés te overstijgen heb je scènes met diepgang nodig. Maar juist die scènes lijken te zijn verwijderd. Het restant is slechts een schim van een De Palma.