De Koninklijke Schouwburg in Den Haag, gastheer voor festival Crossing Border. Beeld archief

Boekrecensie Deense literatuur

De details die om de tragedie heen dansen

De veelbelovende Deense Caroline Albertine Minor (31) schrijft een indringende verhalenbundel.

Franciska krijgt van haar moeder de brieven van Anne-Sophie (Anso), haar zonnige jeugdvriendin die als nanny in Australië zelfmoord pleegde. Franciska’s moeder Solveig nam die brieven over van de moeder van Anso, Gedske. Gedske wil de brieven niet lezen, durft niet te weten waarom haar dochter zich zo ver van huis ophing aan een vijgenboom. Solveig biedt aan die last van Gedske op zich te nemen, maar geeft die op haar beurt weer door aan de studerende Franciska. Gaat Franciska het raadsel ontsluieren?

Het drama rond Anso behelst drie van de zeven verhalen in Caroline Albertine Minors (31) bundel ‘Zegeningen’. De Deense won met deze bundel uit 2017 (dit jaar in het Nederlands vertaald door Lammie Post-Oostenbrink) verschillende prijzen, en treedt in het najaar op bij het literatuurfestival Crossing Border.

In het verhaal ‘Flügel des Lebens’ laat Franciska de brieven ongeopend, ze is vooral bezig met haar Oostenrijkse huisgenoten, haar nieuwe vriendin Martine en haar eigen eenzaamheid. Tijdens een dinertje blijkt dat Franciska Anso’s vader niet vertrouwt. Houdt hij verband met Anso’s dood? Is dat misschien ook de reden dat Solveig aanbiedt Anso’s brieven van Gedske over te nemen? Als zij ze leest, hoeft Gedske de nood van haar dochter niet te leren kennen. Het is een daad van grote vriendschap. En dat is ook het vertrouwen dat de rouwende moeder in Solveig stelt: ze kan het dan, goddank, aan haar overlaten om te oordelen over haar dochters zelfgekozen dood.

Alleen leest ook Solveig de brieven niet.

Beeld -

Het gaat Minor niet om het ontrafelen van een plot, of om de grote emoties bij cruciale levenservaringen, maar zij richt zich liever op kleine dingen die net buiten die tragedies om gebeuren. En dat werkt goed, omdat ieder verhaal vibreert op de emoties en spanningen die deze treurnissen teweegbrengen: de zelfmoord van een dochter, de dood van een minnaar, een jonge moeder die in de steek gelaten wordt en het overlijden van een vader die zijn dochter nooit heeft zien staan.

Op haar best is Minor in het verhaal ‘Tuin der droefenis’, over een jonge moeder wier man hersenletsel overhoudt aan een auto-ongeluk. Je moet het verhaal mistens twee keer lezen om het te begrijpen. Het is een technisch hoogstandje van deze veelbelovende schrijfster, die er in deze bundel op uit is om zoveel mogelijk aan de verbeelding van de lezer over te laten, en erin slaagt die verbeelding aan het werk te zetten.

Ondanks de uitzichtloze situaties waar haar vrouwelijke personages in terechtkomen, gloort er in elk verhaal wel ergens hoop. De hulp komt soms zomaar van buitenaf, lijkt Minor te willen zeggen. Je hoeft het niet altijd alleen te doen. Een kind, een dominee, een stiefmoeder, vriendin of nieuwe liefde kunnen onverwacht de uitweg bieden.

‘Herfstdaden’ is een spannende thriller én idyllisch als een kinderboek van Astrid Lindgren

Hoe belandde Simon, een muzikale jongen met louter sympathieke vrienden, als lijk in het water?