Uit de kast

De boekenkast van schrijver Dominique Biebau bestaat uit vijf provincies

De sociale afstand zorgt voor meer tijd om te lezen. Wat pakken we (opnieuw) uit de kast? Schrijver Dominique Biebau tipt (onder meer) Terry Pratchett en Ian Rankin.

Als een buitenstaander mijn boekenkasten zou bekijken, dan zou die ten onrechte tot de conclusie kunnen komen dat er niet een maar vijf Dominique Biebaus in mijn huis wonen. Mijn boekencollectie valt namelijk uiteen in vijf zelfstandige boekenprovincies.

Eerst is er de plank der Grote Literatuur. Deze bevat de boeken waarmee ik – als leerkracht Nederlands – gezien mag worden. Hier staat Aantekeningen uit het Dodenhuis, een van de toegankelijkste werken van Dostojevski, waarin hij zijn eigen ervaringen in de Siberische strafkampen verwerkt heeft. Het boek legt zonder franjes vast wat gevangenschap met een mens doet. Zelden heb ik een rakere schets van de survival of the fittest gelezen.

Mijn tweede boekenprovincie ligt in fantasieland. Een van mijn leerlingen bracht me in contact met de Britse schrijver Terry Pratchett. Diens Schijfwereldreeks beschrijft de lotgevallen op de Schijfwereld, een platte planeet die op de rug van een schildpad het heelal doorkruist. Terry Pratchett gebruikt deze setting – gecombineerd met een ferme scheut humor – om zinnige dingen over onze maatschappij te zeggen. Zo gaat het in Bam! over rassenrelaties. Zeer actueel.

Geweld als gevolg van armoede, corruptie en uitbuiting

In het thrillergewest gaat mijn voorkeur naar de oerschrijvers van het genre: Edgar Allan Poe, Agatha Christie en Arthur Conan Doyle. Een wat recentere favoriet is de inspecteur Rebus-reeks van de Schotse auteur Ian Rankin, die zich in Edinburgh afspeelt. Vooral het rauwe realisme in Rankins boeken spreekt me wel aan: geweld is vaak het gevolg van armoede, corruptie en uitbuiting.

In Exit Music onderzoekt de immer norse inspecteur John Rebus de moord op een Russische dissident.

Jaren geleden werkte ik mee aan een stripprogramma bij de Leuvense studentenradio. In die tijd scheurde zich een nieu­we provincie af: comicland. Zo leerde ik de Amerikaanse tekenaar Craig Thomp­son kennen. Een deken van sneeuw is een graphic novel van 600 bladzijden en beschrijft Thompsons jeugd in een streng christelijk gezin in Wisconsin. Het boek leest als een geïllustreerde versie van Joyce’s ‘Een portret van de kunstenaar als jongeman’: zeer herkenbaar.

Ten slotte, ergens op zolder verborgen, in het donkere binnenland, vind je mijn Ongelezen Boeken terug. Vaak heb ik die gekocht in een opwelling. Hier liggen er enkele ongebruikte cursussen Russisch, maar ook een zelfverklaard meesterwerk als Every Trick in the Book van Charlie Dancey. Volgens de achterflap leert het boek de lezer meer dan 600 goocheltrucs aan. Ook jongleren, leeuwentemmen en vuurspuwen komen aan bod. Of het boek aan de verwachtingen voldoet, weet ik niet – wegens nog niet gelezen. Misschien iets voor een volgende lockdown.

Dominique BiebauBeeld Belga

Dominique Biebau (1977) is schrijver en leraar. Met ‘Russisch voor Beginners’ won hij zowel de Vlaamse Hercule Poirotprijs 2019 als de Gouden Strop 2020.