Crimes of the future is een toekomstvisioen waarin regisseur Cronenberg horror mengt met de evolutie van het menselijk lichaam. Beeld
Crimes of the future is een toekomstvisioen waarin regisseur Cronenberg horror mengt met de evolutie van het menselijk lichaam.

FilmrecensieCrimes of the Future

David Cronenberg brengt groteske, maar ouderwets aandoende body horror

Crimes of the Future
Regie David Cronenberg
Met Viggo Mortensen, Léa Seydoux en Kristen Stewart
★★★

Belinda van de Graaf

De eerste film die vanaf het filmfestival in Cannes komt overgewaaid naar de bioscoop is Crimes of the Future van David Cronenberg. De 79-jarige Canadese regisseur vestigde halverwege de jaren zeventig zijn naam met Shivers, een schokkende, seksueel geladen horrorfilm waarin parasieten het menselijk lichaam overnamen.

Na bijna een halve eeuw, waarin Cronenberg zich via films als Videodrome, Naked Lunch en Crash ontwikkelde tot de meester van de body horror, is hij zijn wortels trouw gebleven. Crimes of the Future speelt in de nabije toekomst waarin het menselijk lichaam zich aanpast aan de omstandigheden, zoals een vervuild milieu. De proloog toont een jongetje dat een hap neemt van een plastic emmer; zijn lichaam is in staat plastic te verteren.

Opengesneden buik

Cronenberg speelt met een fascinerend idee, een toekomstvisioen waarin hij horror mengt met de evolutie van het menselijk lichaam. Voeren in de proloog angst en afschuw voor het gemuteerde lichaam van het kind de boventoon, in het vervolg wordt de transformatie van het lichaam juist omarmd.

De gevierde performance-kunstenaar Saul Tenser, gespeeld door Cronenbergs vaste kracht Viggo Mortensen (63), toont de metamorfose van zijn organen in avantgarde-shows. Zijn assistente Caprice, een rol van de Franse steractrice Léa Seydoux (36), snijdt en public zijn buik open, en pleegt fellatio op zijn organen. Zowel voor de kunstenaar als de assistente betekent het een orgastische ervaring.

De derde in het spel is Tinsel, een stoffige bureaucraat van de Nationale Orgaan Administratie, expres onbeholpen vertolkt, zo lijkt het, door Hollywoodactrice Kristen Stewart (32). Ook Tinsel is verkikkerd op Saul Tenser. “Ik wil dat je in me snijdt” is een variatie op: ik wil seks met je.

De indruk van een oudemannenfantasie

Alles goed en wel, maar het beeld van twee mooie, jonge vrouwen die verlekkerd om een zestiger heen draaien, wekt ook de indruk van een oudemannenfantasie. Al even twijfelachtig is het predicaat horrorkomedie of satire waarmee de film hier en daar in verband is gebracht. Grotesk, ja. Maar grappig, nee.

Het is natuurlijk mooi dat Cronenberg op zijn oude dag nog actief is. Maar inmiddels biedt een van zijn leerlingen intrigerender werk. De Franse regisseuse Julia Ducournau won vorig jaar met haar body horror Titane de Gouden Palm in Cannes. Titane diende zich aan als een grote verrassing: een knotsgekke, visueel uitbundige film over de werdegang van een jonge, geknakte vrouw in een machowereld.

Crimes of the Future kan de vergelijking met Titane niet doorstaan, al was het maar vanwege de jonge, wulpse vrouwen die om een oude man cirkelen. Dat het uit de tijd is, zagen ze ook in Cannes, waar Cronenberg zelfs geen troostprijs kreeg.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden