Cd-recensie

Chemtrails over the Country Club is het beste album tot nu toe van Lana del Rey

Pop
Lana del Rey
Chemtrails over the Country Club (Polydor/Universal)
****

De muziek van Lana Del Rey heeft vaak iets gekunstelds. Met name de glamour-achtige productie maakt dat haar songs meer bedacht dan doorvoeld aandoen. Maar dat is niet het geval op het zevende album van de Amerikaanse singer-songwriter.

Op Chemtrails over the Country Club brengt de 35-jarige zangeres elf nummers, die gracieus pendelen tussen pop, folk en Americana. Soms doet de plaat wat denken aan Taylor Swifts album Folklore. Dat is niet vreemd als je weet dat Jack Antonoff Chemtrails over the Country Club produceerde, dezelfde man die ook voor de productie van Swifts Folklore tekende.

Toch heeft Del Reys nieuwe album wel degelijk een eigen sfeer. De songs klinken directer dan we van de Amerikaanse gewend zijn en ook vocaal klinkt ze in songs als Wild at Heart beter dan ooit. Bovendien biedt Chemtrails over the Country Club vele ijzersterke songs. Het hoogtepunt van de plaat is het verstilde Tulsa Jesus Freak, dat klinkt als een adembenemende moderne hymne. Ook Yosemite, dat aanvankelijk bedoeld was voor het vijfde album Lust for Life, is met zijn ruisende akoestische gitaarklanken een nummer van uitzonderlijke schoonheid. Het zijn dergelijke nummers die onderstrepen dat Del Rey haar stem heeft gevonden en van Chemtrails over the Country Club haar beste album tot op heden maken.

Saskia Bosch