RecensieKlassieke muziek

Chef-dirigent Marc Albrecht koninklijk onderscheiden na vreemd afscheidsconcert

Bij zijn afscheid als chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest kreeg de verraste Marc Albrecht zaterdag een koninklijke onderscheiding uit handen van de Amsterdamse wethouder voor cultuur Touria Meliani.Beeld Melle Meivogel

Nederlands Philharmonisch Orkest
Schumann, Strauss, Mahler
★★★★☆

Totaal overrompeld was hij, je zag het aan zijn mimiek. Toen de Amsterdamse wethouder van cultuur Touria Meliani na haar toespraak uitkwam bij de woorden: “En daarom heeft het Zijne Majesteit de Koning behaagd....” zette Marc Albrecht grote ogen van verbazing op. De chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest (NedPhO) en De Nationale Opera mag voortaan door het leven als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, vanwege zijn jarenlange bijdrage aan het Amsterdamse, Nederlandse en internationale muzieklandschap.

Die toef op de taart kwam na afloop van een bijzonder vreemd afscheidsconcert in het Concertgebouw. Vreemd, omdat het geen afscheidsconcert mocht heten, en nog vreemder omdat de zaal dan wel uitverkocht was, maar met het maximum toegestane aantal van dertig bezoekers uitermate leeg oogde. Orkestdirecteur Rob Streevelaar drukte iedereen nog maar eens op het hart dat het orkest later op een grootsere manier afscheid gaat nemen van hun chef. En dat het applaus dan wel karig klonk met zo weinig mensen, maar niet minder betekenisvol was. Wel een officieel einde aan tien jaar chefschap dus, maar het echte uitzwaaifeest volgt later.

Het concert van een uur was uitermate origineel en vol betekenis in elkaar gestoken. Alle composities gingen - zonder applaus ertussen - naadloos in elkaar over, waarbij de verschillende toonsoorten ook nog eens prachtig organisch bij elkaar aansloten. Het intermezzo uit Strauss’ opera ‘Intermezzo’ werd verrassend gevolgd door Schumanns ouverture ‘Die Braut von Messina’. En na het Adagietto uit Mahlers Vijfde symfonie volgde de complete Vierde symfonie van Schumann.

Het orkest zat met een kleine zeventig man sterk op het ver uitgebouwde podium. De musici speelden na maanden onthouding met heerlijk gretigheid. Als dartele koeien die eindelijk weer uit de stal de wei van de concertzaal in mochten. Het hoogtepunt kwam meteen aan het begin, in die melancholische ‘Träumerei am Kamin’ uit Strauss’ opera. Dirigent en orkest kwamen in deze muziek hemels thuis.

De rest mocht er eveneens zijn met een kraakheldere Schumann-symfonie als besluit. Wethouder Meliani had het in haar toespraak over de toepasselijkheid van Mahlers Adagietto, dat zo prominent aanwezig is in Visconti's film ‘Tod in Venedig’. In die film zucht Venetië, net als Amsterdam nu, onder een pandemie. Albrecht hoopte inderdaad dat hij zo'n concert nooit meer hoeft mee te maken. “Maar”, zei hij, “Mahler componeerde het stuk als een liefdesverklaring aan zijn Alma. Ik zie het als een liefdesverklaring van mij aan dit geweldige orkest.”

Het concert wordt op 28 juni om 20.00 uur uitgezonden op Radio 4  en is gelijktijdig te zien op de kanalen van het orkest.

Chef-dirigent Marc Albrecht stopt na tien intense jaren: ‘Door de zevende van Mahler miste ik de geboorte van mijn dochter’

Maandag zou chef-dirigent Marc Albrecht na tien jaar afscheid nemen van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Het feestelijke uitzwaaien wordt later ingehaald. ‘Het zal moeilijk worden om deze periode in Amsterdam te overtreffen.’