Cd-recensieKlassiek

Cecilia Bartoli presenteert de spectaculaire Armeense mezzo Varduhi Abrahamyan

Varduhi Abrahamyan
Rhapsody (Decca)
★★★★

De Armeense mezzosopraan Varduhi Abrahamyan was een spectaculaire revelatie toen ze vorig jaar in de NTR ZaterdagMatinee de rol van Arsace in Rossini’s Semiramide zong. De grote aria daaruit, waarmee ze in Amsterdam een orkaan aan applaus oogstte, staat op haar album Rhapsody. Het is de tweede cd in de door Cecilia Bartoli opgezette serie Mentored by Bartoli. Daarin geeft de beroemde Romeinse diva jonge zangers die zij bewondert een prachtig podium. De eerste, zeer geslaagde, cd in de serie was die van tenor Javier Camarena. Ook al zo’n spectaculaire zanger.

Abrahamyan verkent op haar album het repertoire van Pauline Viardot, een van de legendarische Garcia-zussen, die 200 jaar geleden werd geboren. Bartoli zelf hield zich ooit succesvol met de andere zus bezig: Maria Malibran. Viardot werd bewonderd door zo’n beetje elke componist van naam. En dus krijgen we uiteenlopend repertoire te horen. Naast Rossini ook Meyerbeer, Gounod, Gluck en Saint-Saëns. Het is overtuigend gedaan, ook al is Abrahamyan niet in alle talen even goed thuis. Brahms’ Alt-Rhapsodie is met prachtige diepe stem gezongen, maar gemankeerd in tekstinterpretatie. Haar omgang met Bartoli verraadt zich in de overdreven rollende r’s, en in de energieke weergave van de coloraturen. Samen met haar zingt ze een mooi duet uit Rossini’s La donna del lago. Gianluca Capuano en Les Musiciens du Prince-Monaco begeleiden het geheel op niveau.