SITE Artikel Recensie Boeken rood Typografie illustratie Beeld Anita Huisman
SITE Artikel Recensie Boeken rood Typografie illustratieBeeld Anita Huisman

BoekrecensieHuwelijksklassieker

Catherine M. is een meester in de beperking

De lockdown biedt een goede gelegenheid om klassieke huwelijksromans te (her)lezen. Deze week: Het seksuele leven van Catherine M. van Catherine Millet.

Deze maand is het twintig jaar geleden dat in Frankrijk de eerste druk verscheen van Catherine Millets memoir Het seksuele leven van Catherine M., een boek waarin een wereld wordt beschreven die in coronatijd wel heel ver weg lijkt. Het inkijkje dat de schrijfster geeft in haar open relatie met haar partner, schrijver/fotograaf Jacques Henric, blijft de lezer lang bij.

De auteur was een gerespecteerd kunstcritica, redacteur van het kunsttijdschrift Art Press en auteur van gezaghebbende kunstboeken. In dit werk betrad ze andere paden. Ze beschreef tot in de kleinste lichamelijke details haar vrijpartijen met een schier einde­loze reeks mannen, in hotelkamers, parkings, Parijse parken, in de laadruimte van een bijna kapseizende bestelauto en waar al niet. Ze was net vijftig geworden en had besloten de condooms aan de wilgen te hangen en de inventaris op te maken van haar leven als ongekroonde koningin van de stachanovistische fornicatie. Ze volgt daarbij echter niet het chronologisch verloop van haar belevenissen, maar ze observeert, analyseert en classificeert haar avonturen met de constaterende, amorele blik van de wetenschapper die zij is. Plagerig gaat ze voorbij aan de psychologische aspecten van haar activiteiten.

Daverende bestseller

Het boek werd wereldwijd een daverende bestseller, dankzij de aantrekkelijke combinatie van smakelijke, buitenissige seks­scènes en een onafhankelijke vrouwelijke geest – en het boeiende beeld dat het geeft van de erotische zeden en gewoonten van een zeer Parijse elite. Bovendien: schrijven kan Millet als de beste. Ze is een superieur stylist, die zich bedient van een prachtig ­genuanceerd, vloeiend Frans, met een buitengewoon rijk en precies vocabulaire.

Op het moment van schrijven was Millet al ruim dertig jaar samen met haar partner, zelf ook een duchtige vreemdganger. Als er een olympisch onderdeel schuinsmarcheren had bestaan, had een gezamenlijke plaats op het erepodium het paar nauwelijks kunnen ontgaan. In dit boek wordt Jacques vooral beschreven als een waakzame schaduwfiguur op de achtergrond. Maar de indruk die de lezer aan Het seksuele leven van Catherine M. overhoudt, is die van een vrouw die weliswaar samenleeft, maar uitstekend haar eigen boontjes kan doppen.

Beschermende aanwezigheid van haar man

Pas later onthulde de schrijfster in een artikel hoe essentieel voor haar tijdens haar avonturen de zekerheid van de beschermende aanwezigheid van haar man vaak was geweest. En in haar volgende boek, Jaloezie – het andere leven van Catherine M. beschreef zij zelfs uitvoerig hoe ziekmakend afgunstig zij was geweest toen Jacques een wat substantiëler avontuur had met een andere vrouw, terwijl zij zelf voor werk machteloos, ver weg in de Roemeense stad Timisoara verbleef. Jacques Henric vertelde zijn kant van het verhaal in een eigen boek, Het verhaal van Catherine M., geïllustreerd met naakt­foto’s van zijn vrouw. Daarin schreef hij dat ook hij in de loop der jaren regelmatig verteerd werd door jaloezie.

Die zo menselijke jaloezie is in Het seksuele leven van Catherine M. door de schrijfster weggestileerd. Dit boek beperkt zich tot zintuigelijke gewaarwordingen, en gaat nauwelijks in op de psychologische kanten van een overdadig seksleven. En juist aan deze ingreep en aan de beperking tot welhaast klinische beschrijvingen van de genotservaringen dankt het boek zijn overrompelende kracht. Nooit gedacht dat men nu net aan de hand van dit boek de juistheid zou kunnen aantonen van Goethes uitspraak: ‘In de beperking toont zich de meester’.

Catherine Millet
Het seksuele leven van Catherine M.
Vert. Martine Vosmaer