RecensieJeugdboek

Boze Cato moet het gemis van haar moeder een plek geven

Een bewonderenswaardig knap uitgedacht, meeslepend en prachtig verhaal over het leven aan durven gaan, ook als het pijnlijk is.

Bas Maliepaard

Haar moeder is bijna op de minuut nauwkeurig even lang dood als Cato (12) oud is. Het meisje is opgevoed door een bemoeizuchtige buurvrouw en haar afwezige vader, die zich sinds de dood van zijn vrouw ‘voor het leven heeft verstopt’. Het maakt de opstandige Cato steeds bozer dat ze in een wereld moet leven waarin zij en haar moeder niet allebei kunnen bestaan.

Yorick Goldewijk is met pas twee vlotte avonturenboeken onder de serietitel Billy Extra Plankgas en een prentenboek nog een nieuwkomer, maar laat met deze ambitieuze jeugdroman zien dat hij heel wat in zijn mars heeft. Het verhaal heeft meteen een emotionele lading, Cato is een aansprekend, springlevend personage, er staan de nodige mooie zinnen in de soepele tekst (die stilistisch nog wel verfijnd had kunnen worden) en de plot blijkt ingenieus.

Een oude bioscoop die al jaren leegstaat

Op de piano van haar vader vindt Cato het visitekaartje van Mevrouw Kano’s Bioscoop, met de wervende zin ‘films die nergens draaien, maar die je altijd al had willen zien’ en het adres van een oude bioscoop die al jaren leegstaat. Natuurlijk besluit ze er een kijkje te gaan nemen.

Het aftandse filmtheater – een heerlijke, tot de verbeelding sprekende plek – blijkt nog steeds gesloten, maar er houdt zich een mysterieuze vrouw op, die Cato vraagt voor haar te komen werken. Wat deze mevrouw Kano daar precies uitvoert, is Cato aanvankelijk niet duidelijk. Maar dan raakt ze het filmdoek in de zaal aan en blijkt dat vloeibaar te zijn, alsof ze haar vingers in een plas melk steekt. Langzaam ontdekt ze dat het doek een poort is naar herinneringen.

Tijdgeest, het weekendmagazine van Trouw, bespreekt iedere week romans, geschiedenisboeken, kinderliteratuur en nog veel meer. U leest onze boekrecensies hier.

Tijdreizen

Dit is zo’n verhaal waar je in een recensie weinig over kunt prijsgeven, maar Goldewijk geeft het concept van tijdreizen op een fantastische, originele manier opnieuw vorm. Het mooie is dat hij het magische aspect klein houdt en een duidelijke functie geeft in het grotere, menselijke verhaal over wat Cato met het leven heeft uit te vechten. Haar ervaringen in de bioscoop zetten de moeizame relatie met haar vader in beweging en helpen haar – na een tot tranen toe roerende scène – het gemis van haar moeder een plek te geven.

Films die nergens draaien is een bewonderenswaardig knap uitgedacht, meeslepend en prachtig verhaal over het leven aan durven gaan, ook als het pijnlijk is.

Yorick Goldewijk
Films die nergens draaien