Theaterrecensie Concertgebouworkest

Bij Tabea Zimmermann klinkt de altviool krachtig en smaakvol

Beeld Trouw

Klassiek
Concertgebouworkest
Bartók, Tsjaikovski, Brahms
★★★★☆

Grote componisten speelden altviool: Bach, Mozart, Beethoven, Britten. In een orkest- of kamermuziekbezetting mis je haar als zij niet klinkt. En toch blijft het instrument een ondergeschoven kindje. Slechts een paar musici geven de altviool een geluid op de grote podia als solistisch instrument.

Een van hen is Tabea Zimmermann. Verscheidene componisten klommen reeds voor de Duitse in de pen en bezorgden haar een solowerk, al dan niet met ­begeleiding.

Meer dan dertig jaar geleden ­debuteerde Zimmermann bij het Concertgebouworkest. Komend seizoen is ze er artist in residence – soloconcerten en kamer­muziek staan op stapel.

Tijdens de Zomerconcerten aan de Amsterdamse Van Baerlestraat kon alvast een voorproefje van haar samenwerking met het ­orkest worden beleefd, in Bartóks Altvioolconcert. Het werk bleef onvoltooid, Zimmermann speelde haar eigen versie.

Goudgeel was een deel van haar outfit en de klank die ze produceerde, had dezelfde gloed. Het gevoileerde karakter van de altviool verdween bij Zimmermann als sneeuw voor de zon, om plaats te maken voor een stralende toon, mede dankzij het ruimtelijke effect van haar sobere vibrato. Haar kleding deinde mee op het verhaal dat ze van a tot z zong, met een gezonde expressie: krachtig en smaakvol.

Het orkest voer haar koers, en ­begeleidde elegant onder leiding van Tugan Sokhiev – het podium leek van Zimmermann. Niet verbazingwekkend dat de soliste drie keer terug werd geklapt. In ­Luzern en Grafenegg boffen ze, daar speelt deze combinatie begin september hetzelfde programma.

De elegantie die bij Bartók ­subliem werkte, zette zich voort in Tsjaikovski’s Eerste symfonie, maar leverde daar een veel minder spannend resultaat op.

De symfonie kwam licht voorspelbaar over, te liefjes, ondanks het frisse orkestgeluid. De Rus Sochijev stond in 2006 voor het eerst voor het orkest en is nu voor de derde keer te gast. Zijn onopgesmukte directie leidde tot een uitdagende uitvoering van Brahms’ Haydn-variaties, monter van opzet, warmbloedig, met speelse doorkijkjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden