FilmrecensieAre We Lost Forever

Are We Lost Forever wil een film zijn over de pijn van het uit elkaar gaan, maar al het gestaar gaat irriteren

Are We Lost Forever
Regie: David Färdman
Met Björn Elgerd, Jonathan Andersson, Micki Stoltt
★★

Met veel gestaar richting de horizon maken Adrian en Hampus een eind aan hun relatie. Dat is eigenlijk de hele inhoud van deze Zweedse film. De klap valt in de openingsscène en daarna komt het nooit meer goed. Althans, ze komen niet meer bij elkaar.

Are We Lost Forever wil een film zijn over de pijn van het uit elkaar gaan. De afgrond waar je plotseling in staart nadat die ene zin is uitgesproken, de dagen die ineens door afwezigheid worden getekend, de toegang tot een ander mens die van de ene op de andere dag is afgesneden, het moment dat de ander weer uitgaat en misschien zelfs een nieuwe liefde vindt. Adrian heeft meer last van die pijn dan Hampus, misschien ook doordat het perspectief van de film bij Adrian ligt. Er zijn ook avonden dat Hampus belt en vraagt of hij niet toch een keer langs gaat komen.

Maar Adrians gestaar en gezwijg gaan irriteren. Het is begrijpelijk dat de film wil laten zien dat Adrians leven tot stilstand komt en dat hij maar heel langzaam weer op gang komt. Dat is de stilstand en richtingloosheid na een relatiebreuk. Maar in Are We Lost Forever voelt het meer als stilstand van de film omdat het verhaal niet diep genoeg in Adrians personage duikt. Zijn pijn wordt niet voelbaar. Wel tragikomisch dat ze ruziemaken over wie het bed krijgt. Het bed waarop ooit zo onstuimig werd gevreeën.