FilmrecensieMama Weed

Amusante Huppert redt mager drama over een drugsbarones

Mama Weed
Regie: Jean-Paul Salomé
Met Isabelle Huppert, Hippolyte Girardot
★★★

Als tolk voor de politie weet Patience precies wat drugscriminelen met elkaar bespreken. Arabisch leerde ze van haar Algerijnse vader, nu luistert ze gesprekken af. ‘Verrader!’ levert haar dat soms op, van een gefrustreerde arrestant. Trekt ze zich dat aan? Is het financiële nood, maatschappelijk engagement? Patience besluit haar kennis als insider te gebruiken voor een eigen, bloeiende, praktijk in drugshandel.

Aan Isabelle Huppert heb je dan een goeie: weinig actrices kunnen met zo’n uitgestreken gezicht naadloos van een zwoegende ambtenaar veranderen in een glamoureuze Godmother. Zit ze het ene moment naast haar bedlegerige, mopperende moeder in een te duur verzorgingshuis, het volgende laat ze volgetatoeëerde zware jongens alle hoeken van de kamer zien. Een geestig gegeven, waarvoor de roman van jurist-schrijver Hannelore Cayre als inspiratie diende.

Mama Weed. Beeld film depot
Mama Weed.Beeld film depot

Het mag een plezier zijn om te kijken naar Huppert, die met hijab, fleurige gewaden en grote bril een eigenaardige verschijning is in de Parijse onderwereld, dat maakt Mama Weed nog niet tot een sterke film. Scenarist-regisseur Jean-Paul Salomé heeft leuke ingrediënten in handen, zoals een gepensioneerde drugshond genaamd DNA en een Chinese huisbazin die het met Patience op een witwas-akkoordje gooit. Maar zijn scenario heeft niet genoeg sprankeling, vaart en spanning om de hoofdrolspeler boven zichzelf te laten uitstijgen. Had de film een mooi podium kunnen zijn voor de komische kant van een onvermoeibare actrice, het wat magere Mama Weed is op z’n best amusant dánkzij Huppert.