null Beeld
Beeld

FilmrecensieAlcarràs

Alcarràs: een boerderijfilm die je niet snel vergeet

Alcarràs
Regie Carla Simón
Met Jordi Pujol Dolcet, Albert Bosch, Xénia Roset en Ainet Jounou
★★★★

Belinda van de Graaf

Het Spaanse boerendrama Alcarràs opent met een fantastische kinderfantasie. De zesjarige Iris speelt met haar twee neefjes in een afgeragde auto, die ergens op het erf van haar ouders staat. De kinderen doen alsof de auto een spaceshuttle is. Het is zomer, de perzikboomgaard is voor de kinderen één grote speeltuin. Je voelt de zon en de wilde energie.

Alcarràs is zo’n boerderijfilm die je niet snel vergeet. De Spaanse regisseuse Carla Simón – eerder dit jaar in Berlijn bekroond met de Gouden Beer – slingert je zonder omhaal het leven in van een grote boerenfamilie die het nodige onheil te wachten staat. De landeigenaar wil de bomen kappen en het land vol zetten met zonnepanelen.

Een laatste zomer tussen de perzikbomen

En zo maakt de familie zich op voor een laatste zomer tussen de perzikbomen. Iedereen plukt mee, vader, moeder, opa, zoon, dochter, zus en schoonbroer. Je ervaart de schoonheid van het traditionele boerenleven. De dronken nacht na een lange, warme plukdag. Het copieuze slakkenmaal dat vader bereidt. Carla Simón weet duidelijk waar ze het over heeft; ze bracht zelf als kind de vakanties door in de buurt van het Catalaanse dorpje Alcarràs, waar haar opa precies zo’n perzikboomgaard had.

De zesjarige Iris speelt in ‘Alcarràs’ met haar twee neefjes in een afgeragde auto. Beeld
De zesjarige Iris speelt in ‘Alcarràs’ met haar twee neefjes in een afgeragde auto.

Haar portret van de boerenfamilie is ongegeneerd nostalgisch, maar niet sentimenteel. De familieleden die allemaal worden gespeeld door dorpelingen uit de streek, doen mee met de protesten van boze boeren die eerlijke prijzen eisen. In het dorp gaan de gesprekken over boeren die failliet gaan en speculanten die de boel opkopen.

Getuige van een verdwijnende wereld

Alcarràs plaatst het zinnelijke, rauwe boerenleven tegenover industrie en zakelijkheid. Je bent getuige van een verdwijnende wereld, en je ziet vooral wat de crisis met de verschillende familieleden doet. Iedereen moet zich voorbereiden op een andere, onzekere toekomst, en dat brengt irritaties en frustraties met zich mee.

Carla Simón laat het verhaal soms wat meanderen, dan zou je willen dat ze iets meer aan de teugels had getrokken. Tegelijkertijd past die vrije, documentaire-achtige stijl perfect bij het boerenportret, waarin de Spaanse dorpelingen als nieuwbakken acteurs kleine wonderen verrichten.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden