Filmrecensie De Patrick

Al die blote konten in ‘De Patrick’ heb je na een tijdje wel gezien

De Patrick
Regie: Tim Mielants.
Met Kevin Janssens, Pierre Bokma, Hannah Hoekstra en Bouli Lanners.
★☆☆☆☆

'De Patrick’ is een Vlaamse arthousefilm, gesitueerd op een naturistencamping in de Ardennen. Pierre Bokma loopt er als kampeerder in zijn blootje rond, maar dat geldt niet voor iedereen. Hannah Hoekstra houdt als campinggast haar kleren aan. Het adamskostuum was voor haar blijkbaar een stap te ver. De campingeigenaar vindt het prima. Hij zegt iedereen vrij te laten. Maar er is nog iets. Waarom spreekt Hoekstra met Vlaamse tongval? Waarom al die moeite, terwijl op de camping ook gewoon Nederlanders staan?

Het speelfilmdebuut van de Vlaamse regisseur Tim Mielants hangt van vreemde keuzes aan elkaar, en lijkt daar prat op te gaan. De titelvertolker is een papperige vrijgezel met sluike pony, gespeeld door Kevin Janssens, die na de dood van zijn vader de camping runt. Maar de goeiige Patrick heeft wat anders aan zijn hoofd. Hij is een hamer kwijt, en wij moeten geloven dat de obsessieve zoektocht naar die hamer symbool staat voor zijn rouwproces.

Mielants, die een aantal tv-series regisseerde, waaronder het derde seizoen van 'Peaky Blinders', lijkt qua stijl en toon naar een Van Warmerdam-achtige film te streven. Misschien lag daar de aantrekkingskracht voor Bokma en Hoekstra. Maar door het bedaagde tempo en het weinig prikkelende centrale verhaal, komt het drama niet van de grond, en de komedie evenmin. Al die blote konten heb je na een tijdje ook wel gezien.

Gaat de familie Shelby in het vierde seizoen ten onder?

Betekent het vierde seizoen van Peaky Blinders dan eindelijk de ondergang van de in tweed gestoken misdaadfamilie uit Birmingham?

De fans zullen smullen: Downton Abbey krijgt koninklijk bezoek

De fans kun je nauwelijks blijer maken. Nou ja, een nieuwe serie was misschien nog leuker geweest. Maar een film: ook heerlijk. Zes seizoenen lang leefden ze mee met de adellijke familie Crawley in een immens landhuis in glooiend Yorkshire.