BoekentipBibliofilie

Aanstekelijk boek over boeken

Michiko Kakutani over boeken die ons eraan herinneren waarom we ooit van lezen zijn gaan houden.

Ook (nog steeds) zo’n moeite om langere tijd geconcentreerd een boek te lezen? Dat je voor je er erg in hebt weer een hand uitstrekt naar je telefoon om even door sociale media en wat nieuwssites te scrollen? Misschien biedt Ex Libris. 100+ boeken om te lezen en herlezen van Michiko Kakutani (1955) dan uitkomst. Daarin vertelt de voormalige chef boeken van The New York Times in mooie, korte stukjes over de boeken die haar het meest zijn bijgebleven in de lange jaren dat ze leest. En dat werkt aanstekelijk.

Er komt van alles voorbij in dit mooi geïllustreerde boek: klassiek en minder klassiek, romans, memoires, verhalen, non-fictie. Veel heeft op een of andere manier te maken met de Verenigde Staten (inclusief een lemma over Muhammad Ali) , maar ook (bijvoorbeeld) de Brieven van Vincent van Gogh, de Napolitaanse romans van Elena Ferrante­­ en Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez krijgen aandacht.

Natuurlijk, erkent Kakutani, is ook haar keuze subjectief en willekeurig­­. Maar toch. Lees of herlees deze boeken, dringt ze aan. Want ze zijn actueel of ontroerend, of ‘ze leren ons iets over de wereld, andere mensen of onze innerlijke levens’. Of lees ze, schrijft ze, ‘simpelweg omdat ze ons eraan herinneren waarom we ooit van lezen zijn gaan houden‘. Waarvan akte.

Michiko Kakutani
Ex Libris. 100+ boeken om te lezen en herlezen
Vert. Robert Neugarten