Plein 2Pre-verkiezingsjaar

VVD en de ChristenUnie geven zichzelf alvast een digitale make-over

Een krap halfjaar heeft de coalitie nog – tot het zomerreces – om te knallen. Besluiten moeten er komen, stevige beleidsdaden waarmee VVD, CDA, D66 en ChristenUnie in dit pre-verkiezingsjaar laten zien waartoe ze op aarde zijn. Ondertussen wordt er alvast onderhoud gepleegd aan het profiel van zowel de partijen als de politici.

Ook de ChristenUnie heeft nu een ‘beeldvormer’ in dienst genomen, die filmpjes gaat maken voor de partij van Gert-Jan Segers. Zelf een fotootje maken en op Facebook zetten, is al lang niet genoeg meer om online je boodschap te verspreiden. Wie op sociale media wil worden gezien, heeft professionele filmpjes nodig, met ondertiteling. Jongeren volgen het politieke nieuws bijna alleen nog op deze manier.

GroenLinks zette tijdens de vorige verkiezingscampagne de trend door als eerste partij speciaal daarvoor een medewerker in dienst te nemen. Andere partijen volgden, en nu dus ook de ChristenUnie, die vanaf heden dankzij de beeldvormer online ‘all over the place’ hoopt te zijn.

Opnieuw begonnen met nul volgers

De VVD zit ook niet stil. Daar heeft minister Bruno Bruins een complete make-over gekregen op sociale media. Met een nieuw, vlot imago, nieuwe foto’s en – daar zijn ze weer – nieuwe filmpjes. Rond de jaarwisseling kreeg de VVD-minister voor medische zorg en sport daartoe compleet nieuwe accounts op Twitter (@bruno_bruins) en Instagram (@bruno_bruins). Een risico, want hij is weer met nul volgers begonnen, en moet maar hopen dat kiezers hem opnieuw willen volgen.

Het kreeg minder aandacht dan de make-over van D66-fractieleider Rob Jetten, die zijn bril verruilde voor contactlenzen. Maar ook over de nieuwe Bruno Bruins is nagedacht. Bruins’ imago werd blijkbaar te saai gevonden, want de nieuwe Bruins poseert jolig in een outfit van half doktersjas en half sporttenue, meldt dat hij houdt van funkmuziek en vooral: dat hij in zijn vrije tijd striptekenaar is. Met de hashtag #BrunoTekent gaat hij komend jaar cartoons uitdelen aan elke Nederlandse topsporter die een titel binnen haalt. Schaatser Ireen Wüst was de eerste.

Accounts als dat van Bruins mogen eruitzien als persoonlijke uitlaatklep, maar ook hier vergen de filmpjes professionele ondersteuning. Het ministerie van volksgezondheid maakt bijvoorbeeld videoverslagen voor de op internet zeer actieve minister Hugo de Jonge. De Jonge laat werkbezoeken filmen en bracht al 81 ‘terugblikvlogs’ uit. 

Ook de geschreven berichtjes, die enkel uit tekst bestaan, hoeven de ministers lang niet altijd zelf te verzorgen. De communicatiestaf zit klaar. Wie zich afvraagt wat die cryptische hoofdletters zijn die soms op Facebook of Twitter verschijnen aan het eind van een bericht: dat is de afgekorte naam van de dienstdoende voorlichter die namens een politicus een reactie stuurt.

Koploper op sociale media blijft voorlopig Rutte

Vooral Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft kapitalen uit aan communicatie. Nergens steeg het aantal voorlichters zo hard als op dit ministerie, een trend die dateert van het vorige kabinet. De laatste stand van zaken was 58 fte’s, waarvan 22 alleen voor de ministers De Jonge en Bruins, en voor staatssecretaris Paul Blokhuis, die ieder gemiddeld 7,5 fte aan communicatiestaf tot hun beschikking hebben – aanzienlijk meer dan de omvang van bijvoorbeeld de politieke redactie van Trouw.

Koploper op sociale media blijft voorlopig minister-president Mark Rutte. Van een miljoen volgers op Twitter (@minpres), zoals hij heeft, kunnen andere politici en zelfs partijen voorlopig alleen maar dromen. Rutte heeft trouwens nóg een account (@markrutte), maar dan als VVD-lijsttrekker. Hij gebruikt dat alleen in verkiezingstijd. Een plek om in de gaten te houden. Zodra daar nieuwe berichtjes en foto’s verschijnen, is de campagne begonnen.

De rubriek Plein 2 behandelt de belangrijke en minder belangrijke bijzaken in politiek Den Haag, beschreven door de parlementaire redactie van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden