Werkzaamheden aan de A10 en het spoor bij station Amsterdam Zuid.

Infrastructuur

Kabinet investeert fors in wegen, ov en huizen

Werkzaamheden aan de A10 en het spoor bij station Amsterdam Zuid. Beeld ANP

Het kabinet en verschillende regio’s trekken de portemonnee voor een reeks infrastructuurprojecten voor de komende jaren. 

De regeringspartijen trekken meer dan een half miljard uit voor wegverbredingen en openbaar vervoer (ov) tussen Amsterdam en Hoorn. De regio Utrecht krijgt 380 miljoen voor de bouw van 9150 huizen en ov-voorzieningen. In de Zuidelijke Randstad moeten tot 2040 170.000 woningen worden bijgebouwd.

Dat staat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) dat ministers Cora van Nieuwenhuizen en Stientje van Veldhoven na gesprekken met regio’s publiceren. “We richten ons op de grote knelpunten en op een goede bereikbaarheid in alle regio’s”, zegt Van Nieuwenhuizen.

Om de fileproblemen op de A50 tussen Nijmegen en Eindhoven tegen te gaan, wordt meer dan 100 miljoen vrijgemaakt door het kabinet en provincies. Dat geld wordt vooral besteed aan het verbreden van de snelweg tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven.

Station Schiphol voor ruim 200 miljoen op de schop

Schiphol steekt de komende jaren miljoenen euro’s in vernieuwing van het trein- en busstation. Volgens de luchthaven gaat het om een bedrag van 237,5 miljoen euro. Een deel van dat bedrag komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De aanpassingen moeten tegen 2025 zijn gerealiseerd.

Het geld wordt onder meer gebruikt voor het realiseren van extra toegangen tot de perrons. Ook komt er een nieuw busstation en worden looproutes aangepakt. Ook krijgt het station toegangspoortjes.

Verder beloven de betrokken partijen inzet om de drukte op het station te spreiden en een verbeterde dienstregeling. Zo komt er acht keer per uur een sprinter te rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.

Het Rijk draagt 78,8 miljoen euro bij aan de plannen. Schiphol is goed voor 69,4 miljoen euro en de Vervoerregio Amsterdam 69,2 miljoen. Ook legt de NS 20 miljoen euro in. De aanpassingen zijn volgens de partijen goed genoeg voor de middellange termijn. Voor de langere termijn is meer nodig, ook om ruimte te creëren voor internationale treinen.

Schiphol-baas Dick Benschop noemt het doortrekken van de Noord-Zuid-metrolijn een volgende stap in het verbeteren van de bereikbaarheid. Daar wordt door de Metropoolregio Amsterdam nu onderzoek naar gedaan.

Nieuwe snelle intercity tussen Breda en Leeuwarden/Groningen

Nederland krijgt een nieuwe snelle intercitylijn. Die moet vanaf 2023 gaan rijden tussen Breda en Leeuwarden en Groningen. De verbinding loopt via Rotterdam, Amsterdam Zuid, Lelystad en Zwolle. De treinen rijden met 200 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn naar Schiphol en met minstens 160 over de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.

Een rit van Rotterdam naar Groningen en Leeuwarden wordt straks vier minuten korter, aldus de NS. Wie van Breda naar Zwolle moet reizen, is straks een halfuur sneller op de bestemming.

“Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten”, verklaart de president-directeur van de NS, Roger van Boxtel.

De snelle ritten worden uitgevoerd met nieuwe treinen, de ICNG. De NS heeft daar 99 stuks van besteld. Die treinen gaan ook rijden tussen Amsterdam en Breda en tussen Den Haag en Eindhoven.

Woningbouw Randstad

Tot 2040 moeten er 170.000 woningen worden bijgebouwd in de Zuidelijke Randstad. Het kabinet heeft hiervoor een akkoord getekend met de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Rotterdam Den Haag en acht andere gemeenten. Ook de infrastructuur in die regio moet een flinke duw in de rug krijgen, de komende jaren.

Van Nieuwenhuizen schreef woensdag een brief aan de Kamer over vertragingen die reeds aangekondigde projecten oplopen door de stikstofproblematiek. Sommige grote projecten kunnen pas jaren later van start gaan. De vertragingen kosten zeker tientallen miljoenen euro’s.

Het kabinet houdt voor de nieuwe MIRT-projecten wel rekening met een strenger vergunningenbeleid, nu het geen beroep meer kan doen op het afgeschoten Programma Aanpak Stikstof. Voor het verkrijgen van vergunningen moet strenger worden gekeken naar de stikstofuitstoot die met projecten gemoeid gaat en de stikstofdepositie in nabijgelegen beschermde natuurgebieden.

Lees ook: 

ProRail en NS: het spoor heeft 20 miljard nodig

Investeer minder in wegen, maar meer in spoor. Dat is de boodschap van spoorbeheerder ProRail en NS aan het kabinet. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden