Beeld Trouw

Ideeën over de grens

Generatie Z bezorgt ons nieuwe roaring twenties

Inzichten, geselecteerd uit internationale media en sites.

The Atlantic

Het staat niet in de vakantiefolders over de Middellandse Zee: vervuilde stranden aan een zee die gesmoord wordt door het microplastic; een zee bovendien die als arena voor machtsvertoon met marineschepen van grootmachten en minder grote machten dient, terwijl in het oostelijk deel landen bevangen door de ‘gaskoorts’ vechten om boorplekken – een gaskoorts die al te gemakkelijk tot milieurampen kan leiden en nu al politieke en militaire spanningen veroorzaakt; het verlies aan biodiversiteit is alarmerend (code oranje); en dan is er nog een Europa dat gefixeerd is op het keren van bootjes met vluchtelingen.

“Verstikt door hebzucht en chronisch kortetermijndenken, lijkt de grootste zee van de oudheid een miniatuur van de wereld”, schrijft Peter Schwartzstein.

Toch, meent hij, zou juist dat verfoeide toerisme redding kunnen brengen. “Commerciële belangen – en niet die van de gas­- vondsten – zijn misschien wel de beste gok voor de Méditerranée.” Meer dan 200 miljoen toeristen bevolkten deze zomer de kusten. Ze vormen een onontbeerlijke bron van bestaan in kwetsbare economieën. “Als de vervuiling die toerisme-industrie in gevaar brengt, kunnen regeringen dat niet blijven negeren. Het is toerisme of niks in dit deel van de ­wereld.”

The Guardian

Het is al enige tijd de nieuwe manier van film kijken. Maar volgens Ryan Gilbey heeft Netflix de afgelopen maanden de traditionele filmindustrie nog een harde slag toegebracht. Was het tot nu toe regel dat films eerst de ronde deden in de bioscopen voordat we ze thuis konden streamen, dan zijn nu de nieuwste films vrijwel direct op je tv, laptop, tablet of smartphone te bekijken, wanneer je maar wil, al etend, pratend, mail checkend. Als achtergrond, dan wel versneld afgespeeld.

Tot een jaar geleden verzette onder meer Steven Spielberg zich nog tegen een Oscarnominatie voor films die nog niet de ronde in de bioscopen hadden gedaan. Spielberg heeft verloren. Het is nu eenmaal de nieuwe realiteit, meent Russell Brandom van technologiesite The Verge: “Het past gewoon niet bij de cultuur van jongeren om twee uur lang één ding te zitten kijken. (…) Er is veel meer concurrentie om hun aandacht en bij een goede film hoort ook stilte, een gevoel van tijd dat zich uitstrekt. Het is lastiger daar ruimte voor te creëren in de moderne aandachtseconomie.” 

Fortune

Beleven we een roaring twenties nieuwe stijl, van Generatie Z? “Ze zijn de meest actieve en betrokken generatie sinds de jaren zestig”, vindt Anne Moses, oprichter van Ignite, een organisatie die jonge vrouwen opleidt tot burgerlijke en politieke betrokkenheid. De tekenen zijn er al met de scholierenprotesten, een 17-jarige Nobelprijswinnares Malala en een 16-jarige Greta Thunberg als Time Magazine’s persoon van het jaar.

Generatie Z, geboren ongeveer tussen 1997 en 2012, zag ouders worstelen met de economische crisis. Ze ligt ’s nachts wakker van meer dan de individuele problemen, maakt zich druk om wapengeweld, het milieu, rassenongelijkheid en studentenschulden, zo vond een onderzoek van Ignite.

Ze zijn ook ‘digitale autochtonen’. Ze doen hun (politieke) kennis op sociale media en YouTube op, maar laten zich er ook gelden als blogger, vlogger en influencer. Hun marktaandeel is aanzienlijk en dat weten ze. Ze verwachten dat bedrijven waarden zoals duurzaamheid niet alleen met de mond belijden, maar in de praktijk brengen. Generatie Z, weet (hoopt?) Moses, “gaat haar stempel drukken op de jaren twintig”. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden