Schiphol

Een vliegveld in de Noordzee: ambitieus en innovatief, maar ook een goed idee?

Impressie van een luchthaven in de Noordzee, afkomstig uit een toekomstvisie die Royal HaskoningDHV samen met baggeraar Van Oord maakte in 2008. Beeld Royal HaskoningDHV

Technisch gezien kan het. Maar is verplaatsing van Schiphol naar zee rendabel? En lijdt het milieu niet te veel?

Een ‘Hollands huzarenstukje’ kan het worden volgens Kamerlid Jan Paternotte (D66): een vliegveld in de Noordzee. Ook experts zien geen praktische bezwaren. Toch zijn de meeste politieke partijen voorzichtig, bleek gisteren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het idee klinkt mooi, vinden meerdere Kamerleden. Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) weet zeker dat ‘de hele wereld zou kijken’ als Nederland een vliegveld zou bouwen in zee. Ook Thierry Baudet (Forum) ziet het plan zitten. Experts verzekeren dat voor technische moeilijkheden, zoals vervoer naar het eiland door een hyperloop, een oplossing kan worden gevonden. Als de Tweede Kamer het wil, dan kan het, is hun conclusie.

Extra onderhoudskosten

Een luchthaven op zee zou in de toekomst Schiphol in ieder geval deels kunnen vervangen. Vliegtuigen zouden kunnen opstijgen én landen op de Noordzee, passagiers zouden kunnen inchecken op het huidige Schiphol. De kosten worden geraamd op 33 tot 46 miljard euro.

Het waren gisteren de stemmen uit de luchtvaartsector zelf die het enthousiasme temperden. Topman Pieter Cornelisse van de KLM ziet praktische bezwaren. Vliegtuigen kunnen bijvoorbeeld slecht tegen het zout van de zee, wat extra onderhoudskosten met zich meebrengt. Bovendien moeten er één miljoen ‘vliegbewegingen’, landingen en stijgingen, worden gemaakt voordat het eiland rendabel is. Dat is voor de KLM aan de hoge kant.

Vlucht naar voren

Daar komt bij dat in het onderzoek de kosten in euro’s konden worden uitgedrukt, maar de baten niet. Concrete cijfers over de opbrengsten van woningbouw op de plek van het huidige Schiphol zijn er bijvoorbeeld niet. Kamerlid Amhaouch wil ook weten ‘hoe het met de knaken zit’.

Zorgen om de milieulasten van het plan zijn er ook. Het is de vraag of de bouw van het vliegveld verenigbaar is met de door het kabinet gestelde klimaatdoelen. Suzanne Kröger (GroenLinks) vindt dat het plan een ‘vlucht naar voren’ is.

De directeur van Schiphol, Dick Benschop, zegt dat Nederland wat dat betreft een ‘gespleten ziel’ heeft, die gevoelig is voor ambitie en innovatie maar ‘vooral wil weten: werkt dit, en wat kost het?’ De Tweede Kamer debatteert binnenkort over de mogelijkheid van een vliegveld op zee.

Lees ook:
Ineens klinkt Schiphol op Zee niet meer als een onmogelijke droom.
Al decennia wordt er gesproken over een luchthaven op zee. Het zou het einde betekenen van de geluidsoverlast rondom Schiphol. Maar ook: eindelijk volop ruimte voor Schiphol als internationaal knooppunt, ter meerdere eer en glorie van de ‘BV Nederland’.

Schipholbaas Benschop ziet een luchthaven op zee wel zitten.
Een luchthaveneiland blijft volgens Schiphol-topman Dick Benschop ondanks de hoge kosten een serieuze optie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden