Hulploket

ChristenUnie wil één gemeentelijk loket voor alle hulpvragen

Coalitiepartij ChristenUnie wil dat in elke gemeente een hulploket komt waar burgers met vragen zich kunnen melden. De partij voegt zich daarmee bij de Nationale Ombudsman, die een jaar geleden een soortgelijke oproep deed. 

In iedere gemeente moet een hulploket komen waar mensen met uiteenlopende vragen terechtkunnen. Daarvoor pleit coalitiepartij ChristenUnie woensdag in de Tweede Kamer. De partij wil dat burgers die vastlopen in regelingen en formulieren zich voortaan gemakkelijk kunnen melden aan een balie, en daar op weg geholpen worden.

“Stel je hebt problemen met de Belastingdienst, bent afhankelijk van een uitkering en hebt voor je kind met een beperking een persoonsgebonden budget nodig”, zegt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf. “Dan krijg je te maken met heel veel verschillende overheidsorganisaties, en is het lastig om te weten waar je heen moet met je vraag.” Woensdag, tijdens het debat over de begroting van het ministerie van binnenlandse zaken, zal zij minister Kajsa Ollongren vragen te onderzoeken wat ervoor nodig is om in elke gemeente een hulploket te openen waar mensen met hun problemen terechtkunnen.

Het is niet voor het eerst dat de roep om een gemeentelijk hulploket klinkt. Een jaar geleden hield de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, in deze krant een vergelijkbaar pleidooi. “Een burger moet zijn gemeentehuis binnen kunnen lopen en zeggen: ‘Dit is mijn probleem, help me”, zei Van Zutphen destijds. Daarbij zou het wat hem betreft niet uit moeten maken of de vraag gaat over gemeentezaken, of, bijvoorbeeld, over een kapotte koelkast. “Als een burger komt met een probleem waar de gemeente niet over gaat, kan je hem tenminste op weg helpen. Het slechtst denkbare antwoord is: ‘U bent verkeerd verbonden’”, zei hij.

Hoewel de oproep van Van Zutphen nu dus door een coalitiepartij wordt overgenomen, is het de vraag in hoeverre het kabinet echt werk zal maken van het plan. Een jaar geleden toonde premier Rutte zich in elk geval geen voorstander van een gemeentelijk hulploket. Op een congres van de Nationale Ombudsman zei hij weliswaar dat ook hij zich soms ergert aan de onpersoonlijke belmenu’s van overheidsinstanties (“je wilt gewoon een mens aan de telefoon krijgen”), maar liet hij zich desalniettemin kritisch uit over het idee van Van Zutphen. “Het is echt zaak te voorkomen dat er wéér een loket bijkomt, en dat het belmenu zich simpelweg verplaatst”, zei de premier.

Toch doet de ChristenUnie nu een nieuwe poging om het plan op de politieke agenda te krijgen. “Ik denk dat de toeslagenaffaire laat zien dat in het woud van regels en bestuurslagen dat we hebben gecreëerd soms met een zaklamp moet worden gezocht naar de menselijke maat”, zegt Van der Graaf. Zelfs als de problemen van mensen te complex zijn om aan het loket op te lossen,  kan de overheid hen op z’n minst de weg wijzen, denkt zij.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt Van der Graaf in elk geval vast aan haar kant. “Het is van groot belang dat er een plek is waar inwoners met multiproblematiek terechtkunnen en echt geholpen worden”, laat een woordvoerder weten. “We moeten dat als één overheid met elkaar regelen.”

Lees ook: 

‘De overheid is een machine geworden’

De overheid is een machine geworden, vindt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. ‘De burger krijgt een overheid die hij niet meer kent.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden