Schijnconstructies

CDA en GroenLinks willen een einde maken aan onderbetaling personenvervoer

Chauffeurs die mensen vervoeren in de zorg en het onderwijs moeten ­beter worden beschermd tegen onderbetaling, vinden CDA en GroenLinks. 

De partijen  willen een aanpassing van de Wet aanpak schijnconstructies (Was). De 30.000 werknemers in het zorg- en het leerlingenvervoer moeten ook ­onder de wet gaan vallen.

De Tweede Kamer praat vandaag over de Was. CDA en GroenLinks zijn van plan een motie in te dienen. Als het kabinet de wet niet aanpast, willen zij later met een initiatiefwetsvoorstel komen. CDA-Kamerlid Hilde Palland rekent op brede steun in de Kamer: “Om uitbuiting van werknemers te voorkomen, moeten schijnconstructies verder worden terug­gedrongen. Goedwillende ondernemers en werknemers die zich wel aan de ­regels ­houden, hebben hier door oneerlijke concurrentie ook last van.”

Kern van de Was (uit 2015) is dat werknemers die worden onderbetaald niet ­alleen hun werkgever aansprakelijk kunnen stellen, maar ook de ­opdrachtgever.

Ook vakbonden moeten claims kunnen indienen

Dit betekent in het geval van personenvervoer dat werknemers gemeenten die het vervoer te goedkoop aanbesteden, aansprakelijk kunnen stellen. Minke Jansma van de FNV zegt dat werknemers regelmatig te weinig geld krijgen omdat er in de sector veel wordt gewerkt met onderaannemers die ook nog eens regelmatig failliet gaan. Paul Smeulders, Kamerlid van GroenLinks, meent dat de wet ook moet gelden voor de overheid. “Gemeenten mogen zich meer verantwoordelijk voelen voor het optreden van onderaannemers.”

CDA en GroenLinks willen nog twee andere wetswijzigingen. Nu kan alleen een individuele werknemer de opdrachtgever aansprakelijk stellen bij betaling van te weinig loon. De twee partijen signaleren dat die vaak afhankelijk is van de werkgever en niet durft. Daarom moeten vakbonden de mogelijkheid krijgen om ­namens een groep werknemers een claim in te dienen.

Ook willen de partijen dat buitenlandse vestigingen van Nederlandse bedrijven onder de wet komen te vallen. Dit is al geregeld in de Memorie van toelichting bij de wet. Maar volgens Smeulders en Palland is er in de praktijk veel juridisch gesteggel over.

Lees ook:

Pakketsorteerders willen 5 miljoen van PostNL

Uitzendkrachten uit vooral Polen eisen een vergoeding voor gemist loon. Omdat ze voor precies hetzelfde werk minder betaald krijgen dan werknemers van PostNL.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden