Grondrecht

Bij problemen op islamitische scholen wil de politiek al snel de onderwijsvrijheid inperken

Bij misstanden op een islamitische school staat de onderwijsvrijheid al snel ter discussie, ook nu weer. 

Door recente publicaties over homofoob lesmateriaal bij islamitische scholen komt de onderwijsvrijheid onder druk te staan. Sommige politieke partijen opperen wederom dat grondrecht in te perken om zo op te kunnen treden. Volgens confessionele partijen zijn er andere middelen.  

Na de publicaties deze week van ‘Nieuwsuur’ en NRC over homofobe lesmaterialen op islamitische basisscholen stellen politieke partijen de vrijheid van onderwijs opnieuw ter discussie. Het is inmiddels een vast patroon om bij problemen op islamitische scholen het recht op bijzonder onderwijs in te willen perken. Hoewel de onderwijsvrijheid zo onder druk komt te staan, lijkt een aanpassing vooralsnog politiek onhaalbaar.

Eind deze maand gaan de fractievoorzitters Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Klaas Dijkhoff (VVD) op een discussieavond met elkaar in debat. Aanleiding is een artikel van Dijkhoff uit april waarin hij voorstelt de vrijheid van onderwijs ondergeschikt te maken aan artikel 1 van de grondwet, het verbod op discriminatie. Dat plan was destijds een reactie op problemen bij het islamitische Haga-lyceum.

“Ik zal helder stellen dat ik het niet eens ben met de plannen van Dijkhoff”, zegt Segers. “Ik vrees dat mensen het salafisme zien als een stok om de hond te slaan. Onder niet-confes­sionele politici bestaat een sluimerend verlangen om een einde aan de onderwijsvrijheid te maken. Zo zie ik ook de oproep van Dijkhoff.”

Nederlandse basiswaarden

Volgens Segers zijn er ook zonder aan de onderwijsvrijheid te tornen genoeg middelen om ongewenst lesmateriaal aan te pakken. Hij denkt aan meer bevoegdheid voor de Onderwijsinspectie, een verbod op antidemocratische organisaties of strengere voorwaarden bij de oprichting van scholen.

PvdA-Kamerlid Attje Kuiken kondigde deze week een initiatiefwet aan om de onderwijsvrijheid in te perken. Op papier bestaat voor die wens waarschijnlijk wel een Kamermeerderheid, maar toch zal het in de huidige politieke verhoudingen moeilijk zijn stappen te zetten, zo erkent ook de VVD. Kamerlid Dennis Wiersma aarzelt om nu al steun uit te spreken voor het PvdA-plan. “Ik ken de precieze inhoud van het voorstel niet, en ik weet dat er binnen de coalitie verschillend over gedacht wordt. Maar ik schuw de discussie niet. We moeten blijven opletten dat de onderwijsvrijheid niet wordt misbruikt om kwetsbare kinderen onvrijheid op te dringen.”

Hij wil graag een actiever optreden door de Onderwijsinspectie. “Voor mij werd het vuur opgepookt door een woordvoerder van de inspectie die zei dat het lesmateriaal over homo’s en de omgang tussen mannen en vrouwen niet ingaat tegen de Nederlandse basiswaarden. Het gaat juist lijnrecht in tegen alles wat we proberen met burgerschap en integratie.”

Lees ook:
Bijzonder onderwijs maakt oververhitte discussie los

Terwijl Nederland in rap tempo seculariseert, geeft zeventig procent van de scholen nog altijd een vorm van bijzonder onderwijs. Voor wie doen we dat eigenlijk nog?

Religieus onderwijs staat de ontwikkeling van kinderen in de weg

Columnist Jamal Ouariachi pleit voor louter openbare scholen. Religieus onderwijs is volgens hem een symptoom van ouders die diep van binnen twijfelen aan hun godsdienst, en bang zijn dat kinderen hun fictie doorprikken. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden