Column

Zwarte Piet maakt plaats voor de gemene slavendrijver Blanke Pedro

Sylvain Ephimenco Beeld Trouw

Opgelucht merkte ik gisteren dat het al 10 november was en dat ik niet eerder dit jaar over Zwarte Piet was gaan schrijven. Het land gepacificeerd? De aanstaande burgeroorlog rond pakjesavond, na tien jaar strubbelingen en hatelijkheden, toch de kop ingedrukt? 

Meestal begonnen de processen, opiniebijdragen en de strijdkreten in hartje zomer. Maar nu lijkt de tweedeling van het land een feit. Volgens de berichten hebben de hippe andersglobalisten uit de grote steden die zwarte slaaf in de ban gedaan. Terwijl in de regio en op het platteland de boerenpummels hun armen tot aan hun ellebogen in de zwarte schmink blijven steken. Het land is hierdoor toch geapaiseerd! 

Ik ging een kijkje nemen in Amsterdam, de progressieve stad die maatgevend is voor het terugdringen van het provinciaalse zwartepietisme. In het Vossius Gymnasium presenteerde de Stichting Sint in Amsterdam (SSIA) afgelopen maandag de nieuwe pakken voor de Pieten nouvelle vague. De stichting die haar triomfantelijke pieten-deconstructie als een modeshow op een heuse catwalk liet opdraven, legde het uit. Geen zwart geschminkte gezichten meer maar een algehele dominantie van bleekscheten met hooguit een veegje. Voortaan worden Afro-Nederlanders, volgens objectieve segregatiecriteria, helaas de facto uitgesloten voor deze job. 

De nieuwe generatie pieten in Mokum zijn geen slaven meer maar blanke ‘Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw’, bepaalde de stichting in zijn tsaristische oekaze. Voor bijna 400 van hen die volgende week in Amsterdam aanmeren, is een nieuwe uitdossing in elkaar genaaid. Wie dit betaalt, weet ik niet, maar de creaties zijn fraai: ‘Zes prachtige kleurcombinaties, met subtiele (Amsterdamse) Andreaskruisjes en van prachtige kwaliteit’, volgens SSIA. 

Probleem opgelost? Helaas moet ik nu schrijven: probleem verergerd. Zie de woedende brief aan het College waarmee Het Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS) fel tegen de introductie van Spaanse edelmannen protesteert tijdens de intocht van Sinterklaas. De zwarte anti-pieten-activisten zien de witte Spaanse edelman als de verpersoonlijking van het koloniale bewind van de toenmalige onderdrukkende wereldmacht. ‘Het ene kwaad wordt ingeruild voor het andere’, schrijft het LPS. En verder: ‘Onze kinderen zullen leren de criminele Spaanse edelman te eren, de man die ook verantwoordelijk is voor de misdaden tegen de zwarte mens’. 

Gisteren jankten de organisatoren van de intocht bij NU.nl dat ze ‘verbaasd en een beetje triest zijn’ omdat ze sinds 2014 ‘bezig zijn met het verwijderen van racistische uitingen’. Ja, pech hoor. Want nu is Zwarte Piet, de vermeende slaaf, door Mokum afgevoerd om plaats te maken voor de gemene slavendrijver en onderdrukker Blanke Pedro uit het land van Puigdemont. Je kunt maar twee dingen doen als Amsterdammer, dunkt me. Of je gaat zondag 19 november met een doosje rotte eieren op die 400 blanke slavendrijvers mikken tijdens de intocht, of je vlucht naar de regio om naar die lieve zwarte kindervriend, de enige echte, te zwaaien.

Lees ook: Zwarte Piet verdeelt stad en ommeland

Lees meer columns van Ephimenco op trouw.nl/ephimenco. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden