Framing

Zo speelde Shell-directeur Van Loon handig in op de klimaatvragen van Tim Hofman

Tim Hofman interviewt Marjan van Loon, de baas van Shell-Nederland, over het klimaat. Dat lijkt lastig voor Van Loon. Klimaat en Shell is een giftige combinatie. Shell heeft een fout verleden, zeggen critici, investeerde nooit in schone energie. Toch blijft Van Loon makkelijk overeind. Hoe?

Analyse 1: Ze toont ambitie. Ze ‘omarmt’ het klimaatakkoord. Wil de klimaatdoelen halen. Van Shell mag je verwachten dat het ‘zorgt voor schonere keuzes’. Dat het ‘vooroploopt’. Dat ambitieuze maakt haar toekomstgericht. Daardoor worden vragen naar Shells verleden een beetje zeurderig.

Analyse 2: Ze daagt uit. Overheden moeten strakkere kaders stellen. CO₂ hoger beprijzen. “Kom maar op met die doelen”, zegt ze – dan gaan bedrijven wel lopen, gaat Shell investeren in slimme technologie. Wie de ander uitdaagt, kan kritiek makkelijk weerleggen. Shell moet meer investeren in schone energie, zegt D66-leider Rob Jetten. Maak jij als overheid dan meer ruimte voor windmolens op zee, reageert ze uitdagend – verdrievoudig die ruimte.

Analyse 3: Ze wil samenwerken. Shell had wereldwijd de meeste zonnepanelen. Investeerde in waterstof. Maar het mislukte. Waarom? De mensen wilden de alternatieven niet en overheden stelden geen regels. En tja, dan kun je het klimaatprobleem niet Shell in de schoenen schuiven. We hebben dat probleem samen gemaakt. En moeten het samen oplossen.

Het frame van een bedrijf dat ambitieus is, de overheid uitdaagt en wil samenwerken – goed om te weten voor wie haar een volgende keer interviewt.

Met een slimme term kun je de werkelijkheid niet alleen beschrijven, maar ook maken. Bestuurskundige Hans de Bruijn wijst wekelijks op voorbeelden van framing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden