De vraag van Monic

Ziet u uit uzelf van de vliegvakantie af?

Beeld Leo Lanser

Waardoor komt er vriendschap en begrip tussen landen? Wat zal de internationale samenwerking bevorderen en daarmee ook de vrede? 

Nou? U raadt het nooit. Het is de burgerluchtvaart, jawel. En daarom is het zaak geen belasting te heffen op kerosine, de brandstof van vliegtuigen.

Met deze hartverwarmende redenering sloten 52 landen in december 1944 het verdrag van Chicago. Hiermee werd niet alleen de betaalbaarheid en de gewenste groei van burgervliegverkeer geregeld, maar ook veiligheid, douaneregels en nog veel meer. We moeten een kleine 74 jaar later toegeven dat de betaalbaarheid in ieder geval heel goed geborgd is. En ook de veiligheid en het gemak, zeker. De burgerluchtvaart gaat bijkans aan het succes van het verdrag van Chicago ten onder. Daarmee is er tegelijk toch een bedreiging gekomen van de vrede en veiligheid, een bedreiging waar de ondertekenaars in december 1944 geen weet van hadden en ook niet konden hebben. We verwijten hun niets, uit het verdrag blijkt een hoopvolle blik op een vredige toekomst.

Maar dan nu. In een alarmerend rapport laten Australische onderzoekers weten dat het toerisme voor acht procent bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Die klimaatverandering zorgt voor verdroging of juist overvloedige regen. Daardoor ontbrandt er in meer gebieden op aarde strijd om leefbare, vruchtbare gebieden.

Weinig duurzaamheid

Vooral verontrustend is dat er op het toerisme geen rem zit. Het gaat daarbij natuurlijk niet om de fietsvakantie in eigen land, maar de fietsvakantie van Nederlanders in Vietnam, of Latijns-Amerika bijvoorbeeld. Of dat weekje Curaçao in een heerlijk resort. Waar de industrie, de autobranche en ook de landbouw proberen om de vervuiling te beperken, is er in het internationale toerisme nog weinig duurzaamheid te ontdekken.

Dat de toerist daar dan even niet erg mee bezig is, is heel begrijpelijk. Het is vakantie, even geen zorgen. Als we terugkomen storten we ons wel weer serieus op de toekomst van Moeder Aarde. Heel begrijpelijk ook dat landen die deels van het toerisme bestaan, de laatste zijn om te pleiten voor een vliegtaks. Het zou een vorm van economische zelfdoding zijn voor landen als Thailand, Mexico of Spanje.

De Australische onderzoekers die de alarmbellen deden rinkelen, pleiten voor het duurder maken van vliegtickets. In eigen land pleit Paul Peeters, lector duurzaam toerisme in Breda, voor internationale afspraken over het beperken van toeristische vluchten.

De vergelijking met roken komt op. Daarbij zijn overheden sturend geweest om de consument langzamerhand tot gedragsverandering te verleiden. Sturing van hogerhand wat betreft het vliegverkeer zal inderdaad internationaal moeten. Ik heb niet de illusie dat we uit onszelf afzien van die leuke vliegreis. Waarbij komt dat het alternatief, reizen per trein, veel duurder is. En bovendien lastig te boeken.

Ziet u uit uzelf af van een vliegvakantie? Of moet u daartoe Europees aangestuurd worden?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Monic Slingerland is chef opinie van Trouw. Elk weekend stelt ze een vraag aan de lezers. Lees hier eerdere vragen en antwoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden