OpinieOnderwijs

‘Witte’ en ‘zwarte’ scholen verdwijnen pas als er een einde komt aan godsdienstig onderwijs

De dwang van de wet is nodig om te zorgen voor gemengde scholen, aldus Carel Verhoef, auteur van ‘Inperking vrijheid van onderwijs. De maatschappelijke noodzaak tot herziening van artikel 23 van de grondwet’.

Jacques Vriens pleit voor het verdwijnen van ‘witte’ en ‘zwarte’ scholen (Uitgelicht, 25 juni). Gemeenten en schoolbesturen zouden het voortouw moeten nemen en ouders bewust maken van het belang van gemengde scholen, zonder dit dwingend op te ­leggen.

Helaas zijn er twee groeperingen die zonder dwang van de wet nimmer overstag zullen gaan: de besturen van de ­bijzondere scholen op godsdienstige grondslag (met in hun kielzog de christelijke politieke partijen) en de ‘witte’ ouders die per se een ‘witte’ school voor hun kinderen wensen.

Alleen een herziening van artikel 23 van de Grondwet kan de gewenste ­verandering brengen. De vrijheid van onderwijs zou zodanig moeten worden ingeperkt dat het niet langer mogelijk is om scholen op basis van een godsdienstige overtuiging op te richten en te onderhouden. Het bijzonder onderwijs op godsdienstige grondslag en het openbaar onderwijs zouden moeten worden samengevoegd tot de gemengde school voor alle gezindten.

Beperk het bijzonder onderwijs tot pedagogische of onderwijskundige concepten

Bijzonder onderwijs zou beperkt moeten blijven tot scholen die uitgaan van een bijzonder pedagogisch of onderwijskundig concept, zoals ­montessori-, dalton-, jenaplan-, freinet- en vrije scholen. Ook deze scholen moeten openstaan voor alle leerlingen, ongeacht hun godsdienstige, levensbeschouwelijke, etnische of sociaal-­economische achtergrond, zodat de school­bevolking, meer dan tot nu toe, een ­gemengde samenstelling krijgt.

Op álle scholen dient via het vak ­levensbeschouwing de leerlingen tolerantie en respect bijgebracht te worden voor de overtuiging van medeleerlingen met een andere achtergrond. Bij dit vak zou veel aandacht moeten zijn voor de belangrijkste levensbeschouwelijke en godsdienstige stromingen. Centraal staan de algemeen menselijke waarden en normen.

Gemengde scholen stijgen boven ­alle verschillen uit en zoeken naar wat ons allen bindt. Zo verhogen wij de ­cohesie in onze samenleving en bieden wij onze jongeren perspectief op een plaats in onze maatschappij overeenkomstig hun idealen en capaciteiten. Onze samenleving eist dat wij de problemen van segregatie, achterstelling, racisme en de kloof tussen kansarme en -rijke leerlingen onder andere via het onderwijs aanpakken. Alleen een structurele verandering die een einde maakt aan de verzuiling en desintegratie van ons onderwijssysteem biedt hiertoe de kans.

Lees ook:

Voor goed burgerschap moet je uit je bubbel breken

Hoe zorgen scholen ervoor dat hun leerlingen goede burgers worden? Trouw onderzocht het op vier verschillende middelbare scholen in het land. Hun visie op burgerschap verschilt, maar de overkoepelende boodschap is hetzelfde:stap uit die bubbel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden