Brief van de hoofdredactieCees van der Laan

Wij zijn waar de lezer is: steeds meer online

Het was een experiment en het werd in onze ogen een doorslaand succes. Op Hemelvaartsdag brachten we een speciale Editie uit, waarin we alle verhalen over het nieuwe coronavirus hadden verzameld, met daarbij bijzondere foto’s en animaties. Tot onze verrassing bleek een groot aantal abonnees deze extra Editie te hebben gelezen.

De Editie verschijnt alleen op tablet­­ en is dus alleen­­ voor tabletgebruikers te lezen. We introduceerden deze digitale krant vorig jaar en het is nu één van de platformen waarop Trouw verschijnt, te weten de klassieke­ krant, de digitale kopie van deze krant, de site en dus de Editie.

Extra kosten

Van enkele lezers kreeg ik een mail waarin ze een beetje mopperden waarom zij als papieren krantenlezers niet zo’n extra uitgave kregen. Dat zit ’m vooral in de kosten om zo’n extra krant samen te stellen, te drukken en te verspreiden. In de digitale wereld zijn de kosten voor zo’n extra Editie veel beperkter en kun je er dus ook mee experimenteren of lezers zo’n thema-uitgave op prijs stellen. Ja dus. Gaan we vaker doen. Abonnees die alleen­­ de krant op papier lezen, hebben overigens ook toegang tot de Editie­­, tenminste als ze beschikken over een tablet en na het downloaden van de Trouw-app.

Met de Editie op de tablet bereiken we slechts een beperkt deel van onze lezers. Voor de smartphone-gebruikers is er nog geen digitale krant, terwijl 60 procent van het online-verkeer tegenwoordig via de mobiele telefoon loopt. Daar wordt nu hard aan gewerkt.

Alles op één app

We hopen in het vierde kwartaal van dit jaar ook de Editie voor de smartphone te introduceren. Dat zal geen aparte app worden. De ervaring leert dat gebruikers verschillende apps niet op prijs stellen, zoals nu nog wel het geval is. Zo heb ik op mijn smartphone twee Trouw-apps, één voor het nieuws en één waarmee ik de digitale versie van de papieren krant kan lezen. We werken er nu aan om deze apps samen te voegen tot één, waarin je zelf een keuze kunt maken: nieuws, Editie of een digitale kopie van de krant.

In de afgelopen maanden hebben we vanwege de coronacrisis het bereik van onze nieuwsapp fors zien toenemen. Ook het aantal digitale abonnementen is gestegen, terwijl tegelijkertijd de papieren oplage stabiel is gebleven­­. We krijgen er dus nieuwe lezers­­ bij en dat is voor iedereen een flinke opsteker.

In de afgelopen jaren hebben we veel energie gestopt in de digitale transitie, zoals dat wordt genoemd, ook in de werkwijze van de redactie, maar door Covid-19 heeft dit een forse versnelling gekregen. We schrijven nu meer verhalen webfirst, zoals dat heet, die niet allemaal meer de krant halen of slechts in verkorte vorm. De krant vindt namelijk zijn beperking in het aantal pagina’s; digitaal speelt dit niet of veel minder.

Groter bereik

Dat is ook voor de redactie wennen. Als een artikel wel online gepubliceerd wordt en niet in de krant, of slechts in verkorte vorm, kan dat gemopper opleveren, omdat ‘papier’ diep in onze journalistieke cultuur zit. Terwijl het stuk online soms twee of drie keer zo’n groot bereik heeft gehad.

We hebben inmiddels wel besloten onder artikelen in de krant vaker te verwijzen naar de site voor meer informatie­­. In dit perspectief hanteer ik een eenvoudige filosofie: je moet zijn waar je lezers zitten en niet andersom, dus online en daarnaast ook nog steeds in de papieren krant. Met de kwaliteit die u van ons gewend bent.  

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft wekelijks over de discussies op de redactie en de keuzes van de krant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden