Beeld Trouw

Column

Wij, migranten, dienen ons nog netter dan autochtonen te gedragen

Een beroemde rapper van Arabische afkomst wordt door Nederlandse meiden uit de brand geholpen (hij heeft een lekke band en krijgt een lift van ze). Hij bedankt de meiden netjes maar maakt ze vervolgens op internet uit voor ‘hoeren’ (in straattaal, ‘kech’) omdat ze te laat op waren en ook nog met korte rokjes aan. 

De hel breekt los en na zes dagen getrommel in de media, ben ik ongeveer de laatste columnist in Nederland die het onderwerp ‘Boef’ nog niet had opgepakt. Rapper Boef dreigt nu werkloos te worden omdat hij de ene na de andere opdracht verliest. Bij een poll van het Algemeen Dagblad waar 58.524 lezers op reageerden, vindt 92 procent dat Boef en zijn muziek geboycot moeten worden. Aan de andere kant beweren medestanders en Boef zelf dat met deze disproportionele ophef en sancties sprake is van discriminatie. En ze hebben gelijk: als Boef niet Arabisch maar polderblank was geweest, was dit kabaal niet geweest en zou de rapper zijn opdrachten waarschijnlijk hebben behouden.

Op de site Joop.nl zijn momenteel niet minder dan vier columnisten die vinden dat de lichtgekleurde Boef harder wordt aangepakt dan de lelieblanke Baudet, die zich ook aan vrouwenonvriendelijke uitlatingen waagde. Alleen hadden die columnisten de moed moeten hebben om in plaats van Baudet hun eigen hoofdredacteur te noemen die een vrouw heeft aangerand en door BNN/Vara toch wordt gehandhaafd. Maar waarom toch deze discriminatoire behandeling? Omdat Boef, die op een blauwe maandag uit Frankrijk bij zijn oom in Nederland arriveerde, als migrant de kansen van zijn leven kreeg. Hij genot hier alle faciliteiten die ook autochtonen kregen, ging naar school, mocht zijn (soms ronduit goor agressieve) teksten zingen en werd hiermee erg rijk. Toch heeft Boef in het verleden verschillende delicten gepleegd en moest hij een paar keer naar de gevangenis. Hij kreeg een tweede kans en werd al rappend quasi miljonair. Eindelijk dankbaar? Nee, meneer Boef kreeg een lekke band en ging zijn reddende engeltjes publiekelijk voor ‘hoeren’ uitmaken. Dan krijg je natuurlijk een heel land over je heen.

Kijk, je kunt hier als buitenlander rustig van een heleboel verschillende walletjes eten en zelfs rijker dan de premier worden. Maar dan moet je de ontvangende samenleving en wetten respecteren, niet tegen een rechercheur zeggen ‘ik neuk je dochter’ of helpende blondines voor prostituees uitmaken. Wij, migranten, dienen ons nog netter dan autochtonen te gedragen en dankbaar te zijn richting de ontvangende samenleving. Daarom heb ik in mijn 40-jarige migrantenbestaan in Nederland niet eens een winterpeen gestolen of mijn buurvrouw voor hoer uitgemaakt nadat ze me, doodziek op bed, een pannetje soep had gebracht. Noem dit het ouderwetse standpunt van een verlichte reactionair, maar in den vreemde ga je niet op het tapijt van je gastvrouw je drolletje draaien. Anders krijg je heel snel bijna 58.000 mensen bereid om met een muisklik jou en je muziek tot verleden te verklaren.

Lees meer columns van Sylvain Ephimenco op trouw.nl/sylvainephimenco

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden