OpinieCultuur

Wie naast de KLM ook de cultuur redt, toont visie en koopmanschap

Steek 2 miljard euro in de tienduizenden cultuurwerkers, net als in de KLM. Met deze investering zal Nederlandse topkunst wereldwijd “een eeuw lang balsem voor de ziel” opleveren, belooft Ranti Tjan, directeur van het European Ceramic Workcentre en betrokken bij tal van culturele organisaties.   

Als regelmatig reiziger naar China, Korea en Japan zijn voor mij de mooiste momenten die van de terugkeer. Na vier of vijf dagen alleen maar Chinees, Koreaans of Japans gehoord te hebben, is het “welkom aan boord” van de purser, de brede lach en het vertrouwde KLM-blauw balsem voor de ziel.

De kracht van KLM schuilt in het enorme netwerk dat vanuit Amsterdam direct te bereiken is en de geweldige mensen die daar werken. Alleen een Nederlandse stewardess kan tegen een klant verbaasd zeggen: “Neemt u thee? Goh, ik had u ingeschat als koffiedrinker.” Hierin zit de Hollandse openheid, brutaliteit en karakter, zoveel anders dan de Aziatische terughoudendheid. 

Het doet dan ook pijn als de KLM in economische problemen verkeert en het lijkt vanzelfsprekend om de overheid te vragen bij te springen. Meer dan dertigduizend medewerkers moeten aan het werk worden gehouden want na de crisis blijft de luchtvaartmaatschappij een drijvende kracht achter Schiphol en de economische ontwikkeling van Nederland. Dat we dit bedrijf een staatslening van 2 miljard euro willen geven lijkt me uitstekend. Spreid je de terugbetaling uit over 20 jaar met de huidige rente van bijna 0 procent, dan is 100 miljoen per jaar voor een florerend KLM goed te doen (haar operationele winst was in 2018 ongeveer een miljard euro).

De sector waarvoor ik veel reis, is de culturele en creatieve sector. Als directeur van een van ’s werelds belangrijkste keramiekcentra word ik regelmatig uitgenodigd om in Azië te praten over creativiteit, innovatie, kunst en samenwerking. Dat in Nederland, een land met een marginale keramiektraditie, een instituut zit dat in Azië op de agenda staat, is een verdienste die de rijkdom en diepgang van het Nederlands cultuurbestel kenmerkt.

In onze culturele en creatieve sector werken meer dan 30.000 mensen. Zij zorgen voor muziek, beeldende kunst, theater, dans, ontwerp, film en games en dat allemaal in de traditie van, om me te beperken tot één discipline, Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. 

Internationale topkunstenaars

Die meer dan 30.000 mensen komen niet uit de lucht vallen maar zijn opgeleid aan één van de veertien kunstacademies, aan één van de negen conservatoria, aan één van de dans- of balletacademies, aan één van onze universiteiten. Dankzij hen kan Nederland op ieder moment van de geschiedenis internationale topkunstenaars presenteren, van Hans van Manen tot Louis Andriessen, van Marlene Dumas tot Hella Jongerius.

Voor onze toekomst is de culturele sector van net zo groot belang als de KLM. Als ook wordt omgekeken naar minimaal 30.000 cultuurwerkers, dan overleven we de crisis op gepaste wijze. Als we nu geld pompen om ook deze sector overeind te houden dan hebben we komende decennia weer vreselijk veel lol om de cabaretiers die podia en tv bevolken, hebben we weer goeie nieuwe muziek op onze smartphones en kunnen we hart en hoofd plezieren in de musea.

Als de overheid nu 2 miljard euro beschikbaar stelt aan de culturele sector dan zal tot in lengte van dagen de aflossing plaatsvinden. Niet voor twintig jaar, maar voor de komende eeuw kunnen we bogen op balsem voor de ziel: Nederlandse topkunst uit de 21e eeuw. Wie zowel de KLM als de cultuur redt toont visie en koopmanschap.

Lees ook:

Van een coronacomedy tot de Decamerone, deze voorstellingen volg je gewoon vanaf de bank

In je eentje op de laptop naar een voorstelling kijken, dat kan natuurlijk ook. Er staan inmiddels pareltjes op internet. Recensenten van Trouw zochten het mooiste thuistheater voor u uit.

Naar de film gaan zit er door corona even niet in, dus biedt IDFA gratis documentaires aan

Bioscopen en filmtheaters zijn gesloten. Filmpremières zijn door het coronavirus opgeschort. Maar er zijn ook prachtige alternatieven. Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (Idfa) biedt gratis zo’n driehonderd documentaires aan die thuis te streamen zijn.

Een op de vier musea vreest ten onder te gaan zonder extra hulp

De Museumvereniging waarschuwt dat een op de vijf musea eind april al in de financiële problemen komt door de langdurige sluiting. Een kwart van de musea, vooral kleinere, dreigt het einde van dit jaar niet te halen. De minister belooft hulp.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden